بارداری و کودکان

در آغوش گرفتن نوزادان چه فوایدی دارد؟ روش صحیح بغل کردن

چرا مادران نمی‌توانند به فرزندان خود محبت کرده و آن‌ها را در آغوش بگیرند!

در آغوش گرفتن کودکان تجربه منحصر به فرد و فراموش نشدنی است. آیا می‌دانستید که این احساس گرما و حس خوبی که منتقل می‌شود، علاوه بر لذت ظاهری فواید علمی نیز دارد؟! در این بخش از جوان ایرانی به فواید در آغوش گرفتن نوزادان پرداخته، همچنین برای شما بیان می‌کنیم که چرا برخی از مادران توانایی و روحیه کافی برای محبت کردن و بغل گرفتن نوزادان خود را ندارند.

 

فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست؟

در آغوش گرفتن و هرگونه تماس فیزیکی با نوزادان فواید بسیار زیادی دارد که در این بخش از جوان ایرانی به بررسی آن می‌پردازیم. از این فرصت بچه‌داری استفاده کنید و به نوزادان خود محبت کرده و لذت آن را ببرید.

باهوش‌تر کردن بچه‌ها

اگر فرزندان خود را در آغوش بگیرید، مطمئن باشید که رشد آن‌ها بیشتر شده تکامل آن‌ها پیشرفت می‌یابد، زیرا نوزادان یاد می‌گیرند که از طریق لمس فیزیکی در ارتباط باشند و از این طریق به آرامش می‌رسند.

ترشح هورمون اکسی توسین

در آغوش کشیدن نوزادان باعث ترشح هورمون اکسی توسین می‌شود. همان‌طور که می‌دانید این هورمون که مملو از عشق و امنیت است با بغل کردن در بدن آزاد می‌شود. ترشح این هورمون به رشد مغز و رشد فیزیکی افراد در سنین جوانی کمک بسیار زیادی می‌کند.

رشد عاطفی نوزادان

بچه‌ها کودکان برای رشد خود فقط به مواد مغذی نیاز ندارند، بلکه آن‌ها نیاز به تماس فیزیکی نیز دارند‌. در آغوش گرفت نوزادان نه تنها برای رشد فیزیکی نوزادان بسیار مفید است، بلکه برای رشد عاطفی آن‌ها نیز بسیار لازم و ضروری است‌.

انعطاف‌پذیری نوزادان

نوزادان و کودکان در لحظات پریشانی و استرس کورتیزول و آدرنالین در مغز آن‌ها ترشح می‌شود. ولی کودکان مانند بزرگ‌سالان یاد نگرفته‌اند که احساسات خود را کنترل کرده و به آرامش برسند. این هورمون‌های استرس‌زا بر سلامت روانی و جسمی کودکان تأثیر بسیار منفی می‌گذارد. بنابراین اگر کودک خود را در آغوش بگیرید، هورمون‌های استرس آن‌ها کاهش‌یافته و به انعطاف‌پذیری فرزند خود کمک بسیار زیادی می‌کنید.

ارتباط صمیمی با نوزاد خود

ازآنجایی‌که در آغوش گرفتن فرزندتان باعث بهبود اعتماد و کاهش ترس آن‌ها می‌شود، درنتیجه روابط شما و فرزندتان را نیز تقویت می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

در آغوش گرفتن نوزاد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن فرزندتان شده و درنتیجه عملکرد مغز بهبود می‌یابد. درواقع فشار خفیف بر روی سینه باعث تحریک غده تیموس می‌شود. وظیفه این غده این است که تولید گلبول‌های سفید خون را تنظیم کرده و از عفونت‌ها پیشگیری کند‌.

پیشگیری از بیماری‌های روحی روانی

برخی از کودکان دچار استرس، عصبانیت و همچنین آشفتگی‌های زیادی هستند. این احساسات بر روحیه آن‌ها تأثیر منفی بسیار زیادی وارد می‌کند. اگر شما به فرزند خود محبت کافی نکنید و او را در آغوش نگیرید، عزت‌نفس آن‌ها پایین‌تر آمده و درنتیجه مبتلا به افسردگی خواهند شد‌. بنابراین اگر مشاهده کردید که فرزند شما روزهای بدی را سپری می‌کند، حتماً او را در آغوش گرفته و به او بگویید که چه کمکی می‌توانید برایش انجام دهید.

نکته:

هرچند در آغوش گرفتن فرزندان، خواص بسیار زیادی دارد، اما باید به آن‌ها آموزش دهید که هرگونه آغوشی را نپذیرد. با برخی از افراد برخورد مناسب داشته و از در آغوش کشیدن آن‌ها خودداری کند.

ایجاد امنیت عاطفی

فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست
فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست

نوزادان شما توانایی درک مفهوم عشق را ندارند تا زمانی که آن را به صورت فیزیکی احساس کنند. اگر کودک خود را در آغوش بگیرید، آن‌ها تازه متوجه می‌شوند که دوست داشتن و دوست داشته شدن چه احساس خوبی دارد. بغل کردن برای آن‌ها صداقت، همدلی و اعتماد را هموار می‌کند. درنتیجه امنیت عاطفی برای کودکان نیز فراهم می‌شود.

افزایش عزت نفس نوزادان

در آغوش گرفتن و به طور کلی عشق و مراقبت والدین از فرزندان باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. درواقع همین در آغوش گرفتن ساده این قدرت را به آن‌ها می‌دهد که با دنیای بیرون تعامل بهتری داشته باشند.

تقویت درک متقابل

در آغوش گرفتن فرزندتان باعث می‌شود که از شما الگو گرفته و مهارت همدلی درون آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه روابط بین فردی آن‌ها ارتقا بسیار زیادی پیدا خواهد کرد. کودک شما یاد می‌گیرد که به هیجانات و نگرانی‌های دیگران توجه کرده و قدرت درک متقابل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

رفتار بهتر کودکان

به صورت غریزی بسیاری از مادران هنگامی‌که فرزندشان کار بدی انجام می‌دهد، او را تنبیه می‌کنند. درحالی‌که این کار بسیار اشتباه است! پیشنهاد سایت جوان ایرانی این است که به جای تنبیه کردن، می‌توانید فرزند خود را در آغوش گرفته و به او بگویید که همیشه حامی و طرفدار کودک خود خواهید بود. اما باید در مورد این رفتار بد، دلایل خودش را بیان کند و با همدیگر به حل اختلافات بپردازید.

ابراز احساسات خود

به ویژه در یک جامعه اسلامی، افراد به راحتی نمی‌توانند احساسات خودشان را در جمع بیان کنند. غربی‌ها احساسات خود را به راحتی حتی در شلوغی و بین دیگران بیان می‌کنند. شما باید بدانید که کودکان در محیطی می‌تواند به رشد کافی برسند که از محبت کافی برخوردار شوند. یکی از راه‌های ابراز علاقه و محبت شما نسبت به کودکتان همین در آغوش گرفتن‌های ساده است که باعث انتقال احساسات مثبت برای فرزندان می‌شود.

حتی دیده شده برخی از مادران احساس می‌کنند که اگر فرزند خود را در آغوش بگیرند، آن‌ها لوس می‌شوند و بسیار احساساتی در زندگی عمل خواهند کرد. درصورتی‌که این‌چنین نیست. کودکانی که در خانواده از محبت کافی برخوردار هستند و هرازگاهی در آغوش کشیده می‌شوند، در آینده تصمیمات بهتری خواهند گرفت و دچار اشتباهات کمتری می‌شوند.

 

نوزادان را مجبور به بغل نکنید!

هیچ‌وقت فرزند خود را مجبور نکنید که با وجود بی‌میلی خودش، فرد دیگری را در آغوش بگیرد. زیرا در این صورت این سیگنال را به فرزندان خود منتقل می‌کنید که آن‌ها باید تسلیم خواسته‌های افراد دیگر شوند. درواقع این تصور را به آن‌ها می‌دهید که اقتدار خود و بدنشان در دست اشخاص دیگر است. آن‌ها را مجبور می‌کنید که مطابق میل دیگران رفتار کنند. درحالی‌که به فرزندان خود باید آموزش دهید که تنها خودشان مالک بدن خود هستند.

سعی کنید هنگام در آغوش گرفتن فرزندان، ابتدا از آن‌ها اجازه بگیرید. این کار شما باعث می‌شود به کودکتان آموزش دهید که رضایت ان ها در روابط احساسی نقش بسیار زیادی دارد. همچنین والدین با احترام و عزت نفس بالا با کودکان خود ارتباط برقرار می‌کنند‌.

 

علت سکسکه نوزادان و بزرگسالان به همران درمان آن را در این مقاله بخوانید:

درمان سکسکه در خانه

هشدار برای در آغوش گرفتن فرزندان

به‌هیچ‌وجه کودک خود را به شدت تکان ندهید، زیرا باعث آسیب مغزی او شده و درنتیجه ممکن است منجر به مرگ فرزند خود شوید. بنابراین از تکان دادن بیش از حد فرزند خود پیشگیری کنید! همچنین در اطراف شعله‌های آتش و گرمای بیش از حد او را بغل نگیرید.

اگر از پله‌ها بالا و پایین می‌روید، حتماً فرزند خود را با دودست نگه دارید و جلوی پای خود را نیز مدام نگاه کنید.

از سر و گردن ظریف نوزاد خود حتماً مراقبت کنید و طوری او را بغل بگیرید که پاهای او در زیر سینه شما بچسبد. به کودک خود نگاه کرده، لبخند بزنید و به خواسته‌های او توجه کنید. به عنوان مثال اگر گریه می‌کند و یا کلافه است، نوزادتان قصد دارد با شما حرف بزند. همچنین اگر از چیزی ناراحت باشد و یا بیماری خاصی داشته باشد نیز مدام گریه می‌کند. بنابراین آن را به آرامی تکان داده و سعی کنید در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید.

 

روش صحیح در آغوش گرفتن نوزادان

فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست
فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست

توجه کنید حتی اگر برای نگهداری نوزاد خود از گهواره استفاده می‌کنید، سعی کنید هر از گاهی فرزند خود را در آغوش بگیرید. البته هیچ‌وقت فرزندان خود را در گهواره به شدت تکان ندهید، زیرا ممکن است باعث خونریزی مغزی و مرگ او شود. در ادامه این بخش از جوان ایرانی روش صحیح بغل کردن نوزادان را به طور کامل برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

دقت کنید که قبل از بغل کردن نوزاد دستان خود را ضدعفونی کنید و از تمیز بودن آن‌ها مطمئن شوید. سپس یکدست را زیر سر او قرار داده و دست دیگر را در زیر کمر نوزاد خود بگذارید. سپس او را کمی از زمین جدا کنید و به آرامی بغل بگیرید. تا جای ممکن اجازه ندهید که مهمانان فرزند شما را بغل کنند، اما اگر تمایلی به این کار داشتند به آن‌ها یادآوری کنید که باید دست‌هایشان تمیز باشد و مراقب جلوی پایشان نیز باشند. همان‌طور که می‌دانید سیستم ایمنی نوزاد هنوز تقویت نشده و با هر نوع میکروبی ممکن است مریض شود! بنابراین رعایت بهداشت را برای در آغوش گرفتن نوزادان فراموش نکنید.

 

بهبود رابطه با فرزندان چگونه است؟

در این بخش از جوان ایرانی به چگونگی بهبود ارتباط والدین با فرزند می‌پردازیم تا بتوانند در کنار همدیگر زندگی شادتری داشته باشند.

وقتی شما والدین گرامی پس از یک روز طولانی از سرکار به منزل می‌آیید و یا این‌که فرزند شما از مدرسه به خانه برمی‌گردد، سعی کنید به همدیگر سلام کنید، یکدیگر را در آغوش گرفته و از دیدن هم خوشحال شوید. ساعاتی بعد می‌توانید با هم یک فیلم خانوادگی تماشا کرده و یا بازی کنید. در زمان بازی نیز هیجان‌زده شوید و همدیگر را در آغوش بگیرید.

از اینکه در کنار هم دیگر هستید احساس خوشحالی کنید و به فرزندتان بگویید که چقدر به آن‌ها افتخار می‌کنید تا عزت‌نفسشان تقویت یابد.

روزهای تعطیل را با یک صبحانه مقوی شروع کرده و فرزند خود را در آغوش بگیرید، سپس به مکان‌های تفریحی بروید.

همیشه به فرزند خود شب بخیر بگوید، به هنگام خواب او را بغل بگیرید. سپس اجازه دهید که به تنهایی استراحت کند.

این موارد می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا رفاه و رشد او در زندگی فراهم شده و بتواند به موفقیت‌های بیشتری برسد. همچنین در تقویت روحیه شما نیز بسیار مؤثر است و به مرور زمان متوجه خواهید شد که در شغل و زندگی خود عملکرد خوبی و موفقیت‌آمیزی دارید.

 

علت پشیمانی مادرها از بچه دار شدن چیست؟! در این مطلب به طور کامل شرح دادیم:

علت پشیمانی مادران از بچه دار شدن

دلایل عدم توانایی مادران برای در آغوش گرفتن کودک

فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست
فواید در آغوش گرفتن نوزادان چیست

مادرانی که دچار افسردگی هستند، معمولاً توانایی کافی برای در آغوش گرفتن کودک خود را ندارند. درواقع آن‌ها حتی انرژی لازم برای تولید شیر و یا توجه کردن به فرزند خود را نیز ندارند. درنتیجه از هر نوع ارتباط با فرزند خود پرهیز می‌کنند. مادرانی که دچار استرس و اضطراب هستند نیز هیچ علاقه‌ای به در آغوش گرفتن و نگه داشتن کودک خود ندارند. این‌گونه کودکان در زندگی دچار مشکلات زیادی ازجمله احساس ناامنی خواهند شد.

در این مجله جوان ایرانی توصیه‌شده حتی اگر فرزند شما با شیر خشک تغذیه می‌کند، هنگام شیر دادن، او را در بغل گرفته و به او شیر بدهید. این امر برای آرامش کودکان بسیار مفید است. بسیار دیده شده زنان روستایی هنگامی‌که از خانه بیرون رفته و در مزرعه کار می‌کنند، فرزندان خود را به کمر خود می‌بندند تا آن ارتباط فیزیکی با فرزندشان قطع نشود.

همان‌طور که مشاهده کردید در آغوش گرفتن کودکان علاوه بر فواید جسمی ازلحاظ روانی نیز تأثیر بسیار خوبی بر روی افراد می‌گذارد. اما مادران باید با تقویت روحیه و سلامتی خود روحیه مناسب را درون خود پرورش دهند.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید تماس پوست به پوست هنگام تولد نوزاد نیز فواید بسیار زیادی دارد. بنابراین هنگامی‌که نوزاد متولد می‌شود تا جای ممکن او به آغوش مادر می‌رسانند، مگر اینکه مشکل خاصی داشته باشد تا در بخش مراقبت‌های ویژه قرار گیرد.

در آغوش گرفتن نوزادان به حدی خوب است که آن‌ها مانند فرشته‌ها به خواب عمیقی می‌روند. تماشای آن‌ها هنگامی‌که در حال استراحت کردن هستند بسیار لحظات خوبی را برای شما رقم زده و باعث شادی و لبخند شما می‌شود.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا