بارداری و کودکان

چطور باردار شویم؟ ۱۴ توصیه مهم [آموزش بچه دار شدن]

۱۴ نکته طلایی برای باردار شدن: آیا در پریودی حامله می‌شویم؟

هم‌اکنون که وارد این مقاله شده‌اید شاید برایتان سؤال باشد چگونه باردار شویم؟ چگونه می‌توان شانس بارداری را افزایش داد؟ چه زمانی در حال تخمک گذاری هستیم؟ چه عواملی باعث مشکلات بارداری می‌شود؟ البته شما عزیزان باید این نکته را در نظر بگیرید که بارداری سریع به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست‌، اما می‌توان راهکارهایی را به کار برد تا بتوانید باردار شوید. در این مطلب از جوان ایرانی برای شما روش‌های حاملگی را بیان می‌کنیم.

 

چگونه باردار شویم؟ (۱۴ توصیه مهم)

برای اینکه با نحوه باردار شدن آشنا شوید، نیاز است که برخی از دستورالعمل‌ها را مرحله به مرحله انجام دهید که در ادامه بحث می‌شود.

۱) ثبت چرخه قاعدگی

برای اینکه بچه‌دار شوید، باید دقت کنید که سیکل‌های پریودی شما منظم است یا خیر. در یک دفترچه یادداشت زمان شروع و پایان را ثبت کنید. دقت داشته باشید که تخمک‌ها تنها ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن بارور می‌شوند، اما این در حالی است که اسپرم مرد می‌تواند تا پنج روز در بدن خانم‌ها زنده بماند.

۲) نظارت بر زمان تخمک گذاری

زنانی که دوران پریودی نامنظمی دارند، تشخیص زمان تخمک گذاری در آن‌ها دشوار است. اما افرادی که سیکل‌های منظمی دارند، معمولاً ۲ هفته قبل از فرا رسیدن دوره قاعدگی بعدی زمان تخمک گذاری آن‌ها آغاز می‌شود. به‌طورکلی ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از دوره بعدی تخمک گذاری آغاز می‌شود.

ازآنجایی‌که در دوران تخمک گذاری بیشترین احتمال بارداری وجود دارد، بنابراین باید با زمان تخمک گذاری آشنا باشید. روش‌های متفاوتی وجود دارند که به شما کمک می‌کند تا زمان آن را متوجه شوید:

کیت پیش‌بینی تخمک گذاری خانگی

این کیت‌ها که معمولاً در داروخانه‌ها وجود دارند پس‌ازاینکه نتیجه مثبت را نشان دادند، ۳ روز بعد از آن، دقیقاً بهترین زمان است که رابطه جنسی داشته باشید تا احتمال بارداری در شما افزایش یابد.

توجه به مخاط دهانه رحم

زمانی که مخاط دهانه رحم شما افزایش می‌یابد، احتمال بارداری نیز بیشتر می‌شود. درواقع تغییرات مخاط دهانه رحم باعث می‌شود زمان مناسب برای تخمک گذاری مشخص شود. درست قبل از تخمک گذار، مخاط دهانه رحم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر شما عزیزان مخاط دهانه رحم خود را تحت نظر داشته باشید و درست زمانی که افزایش یافت، اقدام به بارداری کنید شانس حاملگی در شما افزایش می‌یابد. زیرا هنگامی‌که مخاط دهانه رحم لغزنده شود، در این صورت اسپرم راحت‌تر به تخمک راه پیدا می‌کند.

داشتن تقویم برای پیگیری تخمک گذاری

شما باید به زمان تخمک گذاری دقت کنید و آن را در تقویم یادداشت کنید، در این صورت احتمال اینکه سریع‌تر باردار شوید وجود دارد. همچنین شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی می‌توانید هرروز صبح در ساعت مشخص، قبل از اینکه از رختخواب خود بلند شوید دمای بدن خودتان را اندازه‌گیری کنید. حال این اندازه‌گیری دما چه تأثیری دارد؟ دمای پایه بدن درست قبل از تخمک گذاری یک زن اندکی کاهش می‌یابد‌ و درست ۲۴ ساعت پس از آزاد شدن تخمک، دما در بدن بالا می‌رود.

افزایش شانس حاملگی در زمان پنجره باروری

تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی، ۵ روز قبل از زمان تخمک گذاری و روز آن را یک‌فاصله ۶ روزه در نظر می‌گیرند که به پنجره باروری معروف است. اگر هرماه در طی این روزها اقدام به بارداری کنید، شانس باروری در شما افزایش می‌یابد. درواقع زوج‌هایی که در زمان پنجره باروری هرروز اقدام به بارداری کرده‌اند، حدود ۳۷ درصد موفق بوده‌اند، همچنین افرادی که یک روز در میان در این دوران اقدام کردند حدود ۳۳درصد موفق بودند. بنابراین همان‌طور که ملاحظه کردید تفاوت زیادی بین هر روز با یک روز در میان وجود ندارد.

۳) داشتن وزن طبیعی و تناسب اندام

وزن بدن نیز یکی از عواملی است که بر روی شانس بارداری تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. درواقع اگر مبتلا به اضافه‌وزن یا کمبود وزن باشید، احتمال بارداری در شما کاهش می‌یابد. طی تحقیقات انجام‌شده افرادی که اضافه‌وزن دارند دو برابر زنانی که وزن نرمال دارند طول می‌کشد تا باردار شوند. افرادی که کمبود وزن دارند ۴ برابر بیشتر طول می‌کشد تا حاملگی در آن‌ها رخ دهد. بنابراین اگر قصد بارداری دارید، باید به وزن نرمال خود برسید. همچنین در آقایان نیز داشتن وزن مناسب بسیار مهم است. به‌عنوان‌مثال چاقی در مردان، سیستم غدد درون‌ریز آن‌ها را مختل کرده، به همین دلیل در زنده ماندن اسپرم مشکل ایجاد می‌شود. این مورد به شدت بر توانایی بارداری زن و شوهر تأثیر می‌گذارد‌‌.

۴) تأمین ویتامین‌های بدن

زنانی که قصد بارداری دارند باید ویتامین‌های بدنشان را آزمایش کنند و اگر دچار کمبود ویتامین بودند آن را جبران کنند. به‌عنوان‌مثال مولتی‌ویتامین بسیار مفید بوده، همچنین ویتامین B برای جلوگیری از نقص مادرزادی در مغز و ستون فقرات نوزاد کاربرد فراوانی دارد. تمام این ویتامین‌ها را باید تحت نظر پزشک مصرف کنید. اگر مکمل اسیدفولیک هم مصرف می‌کنید بسیار خوب است.

۵) داشتن تغذیه سالم

برای اینکه بارداری سالمی را تجربه کنید، نیاز است که مواد مغذی مناسب بدن خود را تأمین کنید. هرچند رژیم بارداری خاصی وجود ندارد، اما غذاهای سالم و کمک‌کننده مانند مواد غذایی سرشار از آهن، آمادگی بدن شما را برای بارداری بالا می‌برد. خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید‌. لبنیات، غلات کامل و منابع سالم بدون چربی بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد. دقت کنید علاوه بر اینکه می‌‌توانید مکمل‌های حاوی اسیدفولیک را مصرف کنید، اما این ویتامین از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، سبزیجات برگ سبز تیره، لوبیا، نان، غلات غنی شده، آب پرتقال و مرکبات نیز دریافت می‌شود. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که افراد باردار باید از کافئین اجتناب کنند که این مورد را نیز در نظر داشته باشید.

۶) کاهش تمرینات سخت

هرچند که فعالیت‌های بدنی، شما را برای بارداری و زایمان آماده می‌کند، اما باید بدانید که تمرینات بسیار سخت و مکرر، ورزش‌های بیش‌ازحد و سنگین در تخمک گذاری اختلال ایجاد می‌کند. درواقع پزشکان معتقد هستند زنانی که به شدت ورزش می‌کنند، اختلالات قاعدگی در آن‌ها بیشتر است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید باید تمرینات سخت را کاهش دهید.

آیا بارداری بدون دخول امکان دارد؟ در این مقاله بخوانید:

احتمال بارداری بدون دخول

۷) آگاهی از ارتباط سن و باروری

ازآنجایی‌که با افزایش سن در تخمدان‌ها تغییر ایجاد می‌شود، درنتیجه کیفیت تخمک کاهش یافته و احتمال باروری نیز کاهش می‌یابد. درواقع با افزایش سن خطر برخی از بیماری‌ها مانند آندومتریوز، فیبروم رحم و انسداد لوله‌های فالوپ افزایش یافته که تمامی این موارد می‌توانند روی باروری تأثیر بگذارند.

طی تحقیقات انجام شده، باروری در زنان با شروع ۳۰ سالگی کمی کاهش می‌یابد، پس از ۳۷ سالگی کاهش شدیدتری داشته و پس از ۴۰ سالگی نیز بسیار کاهش می‌یابد. توجه کنید کاهش یافتن به این معنی است که زمان بیشتری طول بکشد تا باردار شوید، نه اینکه به‌هیچ‌وجه باردار نشوید.

۸) ترک سیگار

زنان و مردانی که سیگار می‌کشند، دچار مشکلات باروری می‌شوند، زیرا مواد شیمیایی موجود در دود سیگار مانند مونوکسیدکربن و نیکوتین تخمک‌های زنان را از بین می‌برد. شما باید اگر قصد بارداری دارید کشیدن سیگار، الکل و اعتیاد را ترک کنید. زیرا این موارد با کاهش باروری ارتباط مستقیم دارد. همچنین اگر ماری‌جوانا مصرف می‌کنید آن را کنار بگذارید.

۹) مراجعه به پزشک متخصص باروری

اگر زن و شوهر قصد بارداری دارند بهتر است که نزد پزشک متخصص بروند. او به آن‌ها کمک می‌کند که چگونه باردار شوند. همچنین اگر بعد از ۶ ماه رابطه جنسی بدون محافظت‌شده همچنان حامله نشده‌اید، باید برای ارزیابی ناباروری نظر پزشک متخصص بروید.

خانم‌هایی که تمایل به بارداری دارند وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک برای آن‌ها سونوگرافی رحم و آزمایش خون تجویز می‌کند. تا اگر مبتلا به بیماری‌هایی نظیر کیست تخمدان، فیبروم رحم و سایر بیماری‌ها هستند، درمان را شروع کنند. همچنین آزمایش‌های قند، چربی، آهن و سایر مواردی که پزشک تشخیص می‌دهد را انجام دهند‌.

۱۰) آمادگی روحی قبل از بارداری

برخی از زوجین پس از ازدواج، کم کم روحیه خود را برای بارداری از دست داده و اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنند. اما اگر قصد بارداری دارید، باید روحیه خود را قوی کنید و برای همسران خود محیطی کاملاً آرام را فراهم کنید. درواقع هرچند که بارداری در زنان رخ می‌دهد، اما نیاز دارند که شوهرشان به عنوان یک پشتوانه برای آن‌ها باشد تا خیالشان راحت باشد که می‌توانند به همسر خود تکیه کنند‌. همچنین فراموش نکنید که برای بارداری باید توافق دوطرفه ایجاد شود، اگر یکی از طرفین مخالف بارداری باشد باید با او صحبت کرده، شرایطش را درک کنید و حاملگی را به تعویق بیندازید، زیرا فرزند شما نیاز به هم پدر و هم مادر دارد. بنابراین باید با توافق کامل دوطرفه فرزندتان را به این دنیا بیاورید.

اگر زن و شوهر دچار افسردگی هستند باید آن را درمان کنند و بعد از طی کردن دوران افسردگی، باردار شوند. زیرا داشتن مشکلات روحی روانی و افسردگی باعث تولد فرزندان بسیار ضعیف و افسرده می‌شود که در این صورت مشکلات فراوانی برای زوجین به وجود می‌آید

۱۱) توقف قرص‌ها و وسایل پیشگیری

ازآنجایی‌که بسیاری از روش‌های جلوگیری از بارداری برای بدن شما اثر طولانی‌مدتی می‌گذارد، بهتر است که این داروها و روش‌های پیشگیری را قطع کنید. توجه کنید هنگامی‌که داروها را قطع می‌کنید، تقریباً دو تا سه ماه پس از آن اقدام به بارداری کنید.

۱۲) افزایش رابطه جنسی در طول هفته

زن و شوهرهایی که تمایل به بارداری دارند، باید رابطه جنسی خود را افزایش دهند. زیرا اگر نزدیکی مداوم داشته باشید، احتمال بارداری در شما افزایش پیدا می‌کند. دقت کنید اگر بیش‌ازحد رابطه جنسی داشته باشید، احتمالاً غلظت اسپرم مرد کاهش می‌یابد، اما از قدرت باروری مردان چیزی کم نمی‌کند.

۱۳) آموزش پوزیشن های مناسب برای بارداری

هرچند پوزیشن‌های رابطه جنسی برای بارداری به جثه و شرایط جسمانی دو طرف بستگی دارد. اما به‌طورکلی باید بهترین حالات را آموزش ببینید. درواقع پوزیشنی مناسب است که آلت تناسلی مرد عمیقاً وارد واژن شود.

همچنین در حین رابطه جنسی، آرامش خودتان را حفظ کنید. عشق و احساس کافی نسبت به یکدیگر داشته باشید تا لذت کافی را ببرید.

۱۴) ارگاسم در روابط جنسی

زن و شوهرهایی که تمایل به بارداری دارند باید هر دو با هم ارگاسم و اوج لذت جنسی را تجربه کنند. زیرا تجربه نشان داده افرادی که با همدیگر ارضا شدن را تجربه می‌کنند، بسیار زودتر باردار می‌شوند. هرچند به‌طورکلی برای حامله شدن نیازی نیست که زن به ارگاسم برسد و فقط مرد باید انزال کند. ولی باید بدانید که ارگاسم بسیار مفید بوده و باعث بالا رفتن منی از لوله‌های فالوپ شده و بارداری شما افزایش می‌یابد‌.

 

دلایل مشکلات باروری

اختلالات هورمونی مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک (pcos) مشکلات تیروئید و یا غده هیپوفیز

اختلالات جسمی مانند بی‌اشتهایی عصبی، اختلالات دستگاه تنفسی مانند عفونت‌ها، آندومتریوز یا تعداد کم اسپرم، انسداد لوله‌های فالوپ، چاقی و یا لاغری بیش‌ازحد

تمامی این موارد بر روی باروری زنان تأثیر می‌گذارد‌‌. اما اگر این مشکلات را نداشته باشید و اقدام به بارداری کرده‌اید و موفق نشدید، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید تا به‌صورت کامل چکاب شوید و شرایط شما نیز بررسی شود. اما این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که چقدر زمان طول می‌کشد تا شما باردار شوید، زیرا در زنان مختلف این مقدار زمان متفاوت است و عوامل زیادی بر شانس باردار شدن شما تأثیر می‌گذارد.

درمان لک بینی در بارداری چگونه است؟ پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید:

درمان لکه بینی در بارداری

 

چگونگی انجام تست‌های بارداری

معمولاً آزمایش های بارداری تا حدود ۹۹ درصد دقیق هستند. برخی از آن‌ها ۲۱ روز پس از مقاربت محافظت نشده نتیجه را مشخص می‌کنند و برخی از آن‌ها نیز پس از ۸ روز می‌توانند پاسخ مناسب را به شما ارائه دهند.

 

آیا زنان مبتلا به آندومتریوز باردار می‌شوند؟

همان‌طور که می‌دانید آندومتریوز یکی از بیماری‌های تولید مثل بوده که بسیار شایع است. درواقع زمانی این بیماری رخ می‌دهد که بافت موجود در رحم، در سایر قسمت‌های بدن مانند لوله‌های فالوپ نیز ایجاد شود. اما خبر خوب برای شما این است که زنان مبتلا به آندومتریوز نیز باردار می‌شوند. البته باید تحت نظر پزشک قرار گیرند تا مراحل حاملگی را با موفقیت بگذراند.

 

بارداری در دوران پریودی

هرچند زنان بیشتر در زمان تخمک گذاری باردار می‌شوند اما اگر در دوران پریودی رابطه جنسی داشته باشند، باز هم امکان بارداری وجود دارد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا