بیماری‌ها و راه درمان

خواص مریم گلی چیست؟ فواید آن برای انواع بیماری ها

خواص + طبع مریم گلی چیست؟

خواص مریم گلی چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی گیاه مریم گلی بپردازیم و این نوع گونه از نعناعیان را که با نام علمی salvia officinalis شناخته می‌شود، بیشتر معرفی کنیم. به طور خلاصه باید گفت این گیاه نوعی دارو گیاهی است که از برگ‌های آن استفاده می‌شود. خواص آن را می‌توان در برخی قسمت‌ها از جمله کبد چرب، سرفه، دیابت، اعصاب، حافظه، عفونت و موارد دیگر دانست.

طبع مریم گلی

خواص مریم گلی چیست؟ گیاه مریم گلی یکی از انواع گیاهانی است که می‌توان خواص مختلفی را برای آن در طب سنتی بیان کرد. این گیاه که در طب سنتی به آن مریمی گفته می‌شود، به نام‌های شالبیه، مریمه، مریمه صغیره نیز نام گذاری شده است. طبع این گیاه را می‌توان برای افرادی که سرد و دموی دارند مفید دانست. چراکه طبع مریم گلی گرم است و می‌تواند در کنار طبع سرد افراد مفید باشد.

در ابتدا به برخی مشخصات این گیاه می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • این نوع گیاه به صورت گیاهی علفی، چهارگوش، پوشیده از کرک و نیز به رنگ سبز و مایل به سفید می‌باشد. ارتفاع این نوع گیاه در حدود نیم متر است و رنگ گل‌های گیاه به رنگ آبی کم رنگ و یا به رنگ ارغوانی می‌باشند.
  • گیاه مریم گلی را می‌توان جزو خانواده نعناعیان درنظر گرفت که قدمت زیادی دارد.
  • رویش این نوع گیاهان معمولا در تابستان سال دوم رخ می‌دهد.
  • یکی از ویژگی‌های مریم گلی را می‌توان عطر و طعم قوی دانست که می‌تواند در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرد.
  • از جمله کاربردها و خواص مریم گلی این نوع گیاه در طب سنتی می‌توان به درمان نیش مار، محافظت در برابر شیطان، برخی کاربردهای دیگر پزشکی از جمله درمان باروری زنان اشاره کرد. امروزه اما از ان به خاطر این دلایل کمتر استفاده می‌شود.
گیاه مریم گلی
معرفی گیاه مریم گلی

خواص مریم گلی خشک شده

خواص مریم گلی خشک شده چیست؟ استفاده از این گیاه برای مصارف تجاری معمولا به صورت خشک شده رایج است. در این حالت شما می‌توانید با تهیه آن، از این ماده برای تهیه دمنوش استفاده کنید. مریم گلی خشک شده معمولا به صورت بسته‌بندی شده به فروش می‌رسد. از جمله خواص مختلفی که برای آن ذکر شده، بایستی به ضد نفخ بودن، آنتی سپتیک، مقوی، ضد اسپاسم بودن، کمک در درمان آلزایمر، شل کننده عروق خونی محیطی، مقوی معده، تقویت حافظه، کاهنده قند و نیز چربی خون، محرک جریان صفرا و نیز محرک انقباض رحم، آنتی بیوتیک اشاره نمود.

همچنین یکی دیگر از کاربردهایی که می‌توان برای خواص مریم گلی بیان کرد، سوزاندن آن است که کمک می‌کند تا ضدعفونی هوای منزل به خوبی انجام شوند. محققان توانستند تاثیر آن را با اندازه گیری دما و آلودگی هوای اتاق، دریافت کنند. همچنین دود کردن این ماده می‌تواند در سرماخوردگی، سنگینی گوش، ورم‌های ناشی از حلق و موارد دیگر مفید باشد. در ادامه با ما باشید تا به تدریج به خواص این ماده برای بخش‌های خاص‌تر بدن بپردازیم.

خواص مریم گلی برای عفونت زنان

در رابطه با خواص مریم گلی در رابطه با زنان می‌توان به درمان عفونت اشاره کرد. در این حالت باید گفت مریم گلی تولید گلبول‌های سفید موثر باشد. در این حالت می‌توان انتظار داشت که سیستم ایمنی تقویت شده و در مقابله با عفونت بهتر عمل کنند. این ماده به دارای خواص ضدعفونی می‌باشد. همچنین نوشیدن دمنوش مریم گلی می‌تواند برای کاهش ابتلا به سرطان رحم موثر باشد. در این حالت استفاده از مریم گلی می‌تواند در کاستن از گرفتگی‌های عضلانی، بهبود عدم تعادل هورمونی و نیز گر گرفتگی موثر باشد.

همچنین بنا به تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شده است، استفده از این ماده می‌تواند در درمان موضعی برای بهبود عفونت در پوست و زخم نیز موثر باشد. در این حالت گیاه دارای خواص ضد میکروبی است که می‌تواند برای سرکوب باکتری‌ها استفاده شود. از دیگر مواردی که می‌توان جزو خواص مریم گلی برای عفونت بیان کرد، باید گفت:

  • استفاده از این گیاه می‌تواند برای درمان التهاب لثه‌ها و نیز لوزه موثر باشد.
  • این ماده دارای خواصی از جمله ضد سرطان، آلزایمر، ضد تعریق و آنتی اکسیدان، میکروب و نیز کاهش دهنده شیر در زنان باردرا است.
  • این ماده می‌تواند با توجه به خواص آنتی اکسیدانی که دارد، برای کاهش عوامل التهاب‌زا مورد استفاده قرار گیرد.

خواص مریم گلی برای عفونت رحم

مورد دیگری از خواص این گیاه که می‌توان در این قسمت آن را بررسی کرد، برای عفونت رحم است. در این حالت می‌تواند به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • نوشیدن این نوع چای می‌تواند از سرطان رحم جلوگیری نماید.
  • مریم گلی می‌تواند سطح هورمون‌ها را متعادل کند و سیستم انسدادی را باز کنند (تحریک کردن) که می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی منجر می‌شود.
  • برخی دیگر از خواص مریم گلی در رابطه با عفونت رحم می‌توان به جلوگیری از گرفتگی عضلانی، درمان علائم PMS، نفخ، نوسانات خلقی، ویار غذایی اشاره کرد.
  • این ماده در حالت روغن خود می‌تواند ضد اسپاسم باشد و از گرفتگی عضلات جلوگیری کند. از سوی دیگر می‌توان به جلوگیری از شکم درد و سردرد، عصبی غیر کنترولی نیز اشاره کرد.
  • این گیاه همچنین دارای خواص ضدعفونی می‌باشد که می‌تواند در درمان عفونت زنان مفید باشد.

"<yoastmark

خواص مریم گلی برای تنبلی تخمدان

PCO یا تنبلی تخمدان پلی کیستیک، یک بیماری شایع است که نمونه‌های آن را می‌توان در بین زنان شوهر دار بیشتر مشاهده کرد. همچنین این مشکل می‌تواند در میان زنان جوان نیز دیده شود. در این بیماری، فولیکول‌های بزرگ شده، فعالیت‌های عادی خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و در این حالت با عدم انجام تخمک گذاری صحیح، مانع رشد فولیکول‌های اطراف خواهند شد.

برای زنانی که سرد مزاج هستند، استفاده از گیاه مریم گلی پیشنهاد می‌گردد. در این حالت زنان می‌توانند پیش از بارداری از آن استفاده کرده (با توجه به خواص مریم گلی، مصرف آن در بارداری توصیه نمی‌شود) و برای تقویت تخمدان‌ها و نیز افزایش باروری در زنان استفاده شود. استفاده از مریم گلی به صورت دمنوش توصیه شده است. شما می‌توانید رازیانه را به همراه این ماده ترکیب نموده و آن را جوشانده و با عصل یا خرما میل کنید. این گیاه همچنین می‌تواند باعث تقویت تخمدان‌ها و نیز قوای جنسی گردد.

خواص مریم گلی برای کیست تخمدان

کیست تخمدان، نوعی کیسه است از مایع منی که در بافت آن یا روی سطح آن ایجاد می‌گردد. این نوع اندام به طور معمول در حالت عادی، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که پاره شود، می‌تواند عوارض جدی را پدید آورد که از آن جمله می‌توان به درد لگن، درد شکم، احساس پری، ورم و غیره اشاره نمود. این نوع مشکل می‌تواند همراه با دیابت و مقاومت نسبت به انسولین همراه باشد.

در طب سنتی، راهکارهایی برای درمان مشکلات آن از جمله ناباروری زنان، رحم و آمنوره، التهابات بیان شده است. در روش‌های گیاهی، مواردی از قبیل ریواس، اویارسلام، بهارک یا سرده و نیز  استفاده از خواص مریم گلی و ریشه آن توصیه شده‌اند.

"<yoastmark

خواص مریم گلی برای باردار شدن

مزیت استفاده از این گیاه و خواص مریم گلی برای بارداری دارای نکات زیر می‌باشد که عبارتند از:

  • این ماده می‌تواند برای انقباضات و نیز دردهای زایمانی کمک کننده باشد.
  • می‌تواند منجر به کاهش طول مدت زایمان گردد.
  • همچنین برای خواصی که این ماده در بارداری می‌تواند اثر گذار باشد، اطلاعات صحیحی وجود ندارد.
  • به این نکته توجه کنید که این ماده قاعده آور است و ارائه آن به مادران باردار مناسب نیست.

به طور کلی، استفاده از مریم گلی در زمان بارداری از سوی طبیبان و نیز متخصصین طب سنتی رد شده است. از این رو که می‌تواند منجر به تحریک انقباضات عضله‌های رحمی گردند و مشکلاتی اعم از زایمان زودرس و نیز خطر سقط جنین را بیشتر کنند

عوارض مریم گلی در بارداری

در کنار ذکر خواص مریم گلی، لازم است به عوارض این ماده برای دوره بارداری نیز اشاره کنیم که عبارتند از: (بیشتر این علائم در زمان مصرف بیش از حد نمود پیدا خواهد کرد):

  • ضربان قلب سریع،
  • سرگیجه،
  • لرزش بدن،
  • بی‌قراری و نیز تحریک پذیری،
  • سرگیجه،
  • تحرکات پوستی که می‌تواند در استفاده موضعی ایجاد شوند،
  • تشنج، لرزش بدن،
  • حالت تهوع و استفراغ.

خواص مریم گلی برای دیابت

همانطور که قبلا اشاره کردیم، خواص مریم گلی می‌تواند برای دیابت نیز کارساز باشد. در این حالت باید گفت مریم گلی یکی از گیاهانی است که می‌تواند برای کنترل دیابت و نیز قند خون به کار گرفته شود. عصاره‌ها و مواد شیمیایی که درون این مواد وجود دارند، می‌توانند همانند داروهای ضد دیابت استفاده شوند. مصرف این ماده می‌تواند منجر به انتشار گلوکزی در کبد شده که در کبد ذخیره هستند. این ماده همچنین می‌تواند از نوسانات خونی در رگ‌های بدن جلوگیری نماید. شما می‌توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را با توجه به خواص مریم گلی کاهش دهید.

تاثیر خواص مریم گلی در کاهش دیابت نوع 2 به این شرح است که نوشیدن عصاره و چای آن می‌تواند سطوح کلسترول و نیز تری گلیسیرید را در خون شما به ویژه در افرادی که به آن مبتلا هستند کاهش دهد. این نوع ماده همچنین می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود داده و نیز التهاب در بدن نسبت به دیابت را کاهش دهد.

خواص مریم گلی برای بارداری
خواص مریم گلی برای شکم

خواص مریم گلی برای لاغری

یکی دیگر از خواص مریم گلی، کمک به لاغری است که در این رابطه می‌توان به استفاده از آن در کنار سایر برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی اشاره کرد. در این رابطه می‌توان به دستورالعمل‌های زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • مریم گلی آب پز: در این حالت بایستی کمی از مریم گلی را به همراه آب جوش ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه بگذارید تا جا بیفتد. حال می‌توانید آن را در زمان ناهار یا شام میل نمایید.
  • چای مریم گلی: مورد دیگری که می‌توان برای خواص مریم گلی بیان کرد، استفاده از فنجان آب جوش و نیز فیلتر کردن آن است که در این حالت می‌تواند در شام و عصرانه مورد استفاده قرار گیرد.
  • مریم گلی برای شام: اگر می‌خواهید از مریم گلی برای شام استفاده کنید، در این حالت می‌توان به استفاده از آن همراه با یک قاشق مربا خوری مریم گلی اشاره کرد که می‌توانید به مدت 15 دقیقه در یک فنجان آب جوش آن را بگذارید. سپس بایستی آن را به همراه عصرانه و نیز شام بنوشید.
  • ترکیب با بابونه: دستورالعمل دیگری که برای استفاده از این گیاه بیان شده است، استفاده از آن در یک فنجان آب جوش است که از مریم گلی، بابونه و نیز گل محمدی می‌توان از هر کدام 2 قاشق را در یک فنجان آب جوش ریخت. شما می‌توانید آن را با شکم خالی میل کنید.

خواص مریم گلی برای قاعدگی

استفاده از این گیاه می‌تواند برای درمان علائم قاعدگی در زنان موثر باشد. از جمله این علائم می‌توان به تهوع، سردرد، گرگرفتگی، سرگیجه اشاره نمود. همچنین شما می‌توانید از آن برای کاهش میزان خونریزی قاعدگی نیز استفاده کنید. این کار می‌تواند باعث شود تا افراد زیادی از درد خود بکاهند. در واقع مریم گلی یکی از شیوه‌های درمان بسیار باارزش است که می‌تواند برای درمان کم خونی که در اثر قاعدگی رخ می‌دهد، استفاده شود.

تاثیر دیگری که این ماده و خواص مریم گلی دارد، در کاهش درد خونریزی و نیز مانع تعریق شدن است که به عنوان روغن‌هایی ضد تشنج و نیز تانین‌ها از آن بهره می‌برند. استفاده از این گیاه می‌تواند با بیشتر کردن ترشح هورمون استروژن، منجر شود تا تغییرات شدید و نیز ناهماهنگ در دوران قاعدگی کمتر شود.

"<yoastmark

خواص مریم گلی برای مو

فواید مختلفی را می‌توان از مریم گلی برای مو‌ها بیان کرد که از جمله آنها عبارتند از:

  • خواص مریم گلی برای ریزش مو: این گیاه از زمان‌های قدیم، وسیله‌ای برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن بوده است. چراکه دارای موادی از جمله بتا سیتوسترول و نیز ترکیب 5 آلفا ردوکتاز است که می‌تواند برای طاسی آقایان نیز موثر باشد. شما می‌توانید برای تقویت موهای خود، 3-4 قطره از اسانس آن را به همراه چند قطره دیگر از نعناع فلفلی و رزمانی مخلوط کنید. سپس آن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • درخشندگی موها: مورد دیگری از خواص مریم گلی برای موها را می‌توان درخشندگی آن دانست که می‌تواند موها را براق کند. در این حالت چای مریم گلی در درمان و نیز کنترل شوره سر موثر بوده و برای این کار بایستی 1 قاشق چایخوری برگ خشک مریم گلی را به همراه 1 فنجان آب افزوده و اجازه دهید تا بجوشد. سپس 2-3 دقیقه آن را دم کشیده و فیلتر نمایید. آن را خنک کرده و برای آبکشی موها استفاده نمایید.
  • تحریک رشد مو: استفاده از این گیاه می‌تواند در تقویت فولیکول‌های مو بسیار موثر باشد. از این رو شما می‌توانید گردش خون را نیز در پوست سر خود تقویت کرده و مواد مغذی بیشتری را به این فولیکول‌های مو برسانید. استفاده منظم از این ماده می‌تواند در باز شدن فولیکول موها کمک کننده باشد.

از دیگر مواردی که می‌توان در زمره خواص مریم گلی به آن اشاره کرد، همچنین باید به تیره‌ کردن موها، قابلیت استفاده به صورت لوسیون و کمک به بافت مو، نرم کننده و تغذیه کننده مو اشاره نمود.

خواص مریم گلی برای پوست

مورد دیگری از دسته خواص مریم گلی را می‌توان مرتبط با پوست دانست. در این حالت شما می‌توانید از آن در درمان جوش و نیز آکنه استفاده کنید. همچنین این ماده می‌تواند برای درمان جوش و آکنه نیز موثر باشد. جوش و نیز آکنه را می‌توان از جمله بیماری‌های شایع پوستی دانست که می‌تواند بین جوانان و نوجوانان شایع باشد. به طور کلی پیش زمینه‌هایی مانند تغییرات هورمونی، بلوغ، تغییرات ژنتیکی، افزایش تولید چربی، عفونت و غیره مواردی هستند که آکنه را ایجاد می‌کنند.

استفاده از خواص مریم گلی و عصاره آن، می‌تواند در درمان جوش‌های این دوره موثر بوده و با داشتن اثرات ضد التهابی و نیز مهارت کننده فعالیت غدد چربی ساز پوست، در بهبود دادن ضایعات آکنه کمک کند. در این حالت بهتر است روزانه 2 بار از آن به این صورت استفاده نمایید. یعنی پنبه‌ای را به عصاره مریم گلی آغشته نمایید و آن را در محل جوش‌ها بگذارید. سپس آن را آرام ماساژ دهید.

"<yoastmark

خواص مریم گلی برای لثه

شما می‌توانید از مریم گلی برای سلامت دندان‌های خود استفاده کنید. در این حالت می‌توان یک رطوبت قوی را ایجاد کرد و نیز برای تقویت لثه‌ها نیز از آن بهره برد. این ماده می‌تواند در قسمت درمان لثه‌های عفونی و نیز زخم‌های دندان به شما کمک کند. شما می‌توانید دندان و لثه‌های خود را با برگ‌های آن مالش دهید. در واقع وجود ترکیبات ضد عفونی می‌تواند در این ماده برای جلوگیری از خونریزی در لثه‌ها موثر باشد. یکی از نمونه کاربردهای این ماده استفاده از چای ضد التهاب آن استفاده کنید و 2-3 قاشق چای‌خوری از برگ مریم گلی را در مقدار 250 میلی‌لیتر آب جوش حل کنید.

همچنین تجزیه و تحلیل‌های که در آزمایش‌ها برای بررسی اثر خواص مریم گلی برای لثه انجام شده است، این نتیجه را داد که استفاده از این ماده در دهان‌شویه افراد، بهبود و کاهش زخم‌ها را در پی داشته است.

خواص مریم گلی برای سرفه

استفاده از این گیاه می‌تواند راهکاری برای درمان مشکلاتی اعم از گلودرد و نیز سرفه باشد. در این حالت شما می‌توانید از چای مریم گلی برای طیف گسترده‌ای از مشکلات استفاده کنید. این نوع گیاه دارای خاصیت خلط آوری است که می‌تواند به عنوان یک ماده ضد التهاب نیز به کار برود. شما می‌توانید برای حذف کردن سرفه یا شرایط مشابه در بیماری‌ها، گلودرد از این ماده به صورت چایی استفاده کنید. مصرف چایی مریم گلی می‌تواند به صورت مرتب منجر به کاستن سرفه و نیز گلودرد شود و آن را تسکین دهد.

همچنین در این قسمت راجع به خواص مریم گلی برای سرفه باید گفت از قدیم توصیه شده است که استفاده از این ماده برای این مشکل با غرغره کردن آن همراه باشد.

"<yoastmark

خواص مریم گلی برای گوارش

استفاده از این ماده به عنوان یک محرک می‌تواند برای درمان ضعف دستگاه گوارش به کار گرفته شود. دم کردن آن و استفاده از خواص مریم گلی برای تسکین علائم یائسگی مفید است. یکی دیگر از مواردی که می‌توان در این قسمت بیان کرد، استفاده از مریم گلی برای درمان مشکلات مربوط به سوء هاضمه است. در این حالت این گیاه همانند یک محرک عمل می‌کند. با این حال این نوع خواص می‌تواند در افراد دیابتی مشکلاتی را برای گوارش ایجاد کند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم، باید گفت رزمارینک موجود در این ماده منجر به خاصیت ضد التهابی آن برای معده خواهد شد. در این حالت اسپاسم‌های معده جلوگیری شده و می‌تواند همچنین از بروز مشکلاتی مانند اسهال، ورم معده و نیز شرایط نامناسب آن جلوگیری کند. شما می‌توانید با اضافه کردن این ماده به وعده‌های غذایی خود، کل فرآیند گوارش را تحت تاثیر قرار داده و آن را به حالت طبیعی با کاهش التهاب بازگردانید.

خواص مریم گلی برای کبد چرب

در مورد خواص مریم گلی راجع به کبد چرب، اینطور بنظر می‌رسد که این ماده می‌تواند آزادسازی گلوکزهای ذخیره شده را در کبد منظم ساخته و نیز از برخی مشکلات اعم از نوسانات زیاد قند خون جلوگیری نماید. این ماده همچنین می‌تواند به صورت ادرار آور نیز استفاده شود. با این واقعه، سموم و نیز مواد زائد در بدن دفع خواهند شد و نیز بدن پاکسازی می‌گردد. این ماده همچنین می‌تواند منجر به پاکسازی غدد لنفاوی شده و کلیه‌ها را نیز پاکسازی کند. همین عامل باعث می‌شود تا به نوعی فشار از روی کلیه‌ها و نیز کبد کمتر شود.

روش دیگری که تاثیر خواص مریم گلی برای کبد چرب در آن دیده می‌شود، کاهش وزن است که نقش موثری در کنار سایر عوامل یعنی ورزش کردن و رژیم مناسب غذایی دارد. در این حالت می‌تواند به درمان علائم کبد چرب نیز کمک کند.

خواص مریم گلی پنبه ای

خواص مریم گلی پنبه‌ای چیست؟ در انتها باید گفت مدلی از مریم گلی‌ها هستند که ظاهری سفید و پنبه‌ای داشته و نیز در مناطق معتدل و کوهستانی استفاده می‌شوند. این نوع حدود بیش از هزار سال سابقه دارند. استفاده از این نوع مریم گلی می‌تواند فواید مشابهی به مواردی که تاکنون بیان شد داشته باشد. از جمله برخی از آنها عبارتند از:

  • معالجه عوارض نیش حشرات،
  • گیاه به صورت ضد آلزایمر استفاده می‌شود،
  • از آن به صورت قرص و دارو می‌توان به عنوان داروی آرامش‌بخش استفاده کرده،
  • می‌تواند برای برطرف کردن یا کاستن سوء هاضمه، نفخ و نیز درد به کار رود،
  • این نوع گیاه می‌تواند طعم تلخی داشته باشد.

شما کاربران می‌توانید خواص و مضرات بلوبری را در این قسمت مطالعه کنید.

"<yoastmark

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 13

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا