ترفندتکنولوژی

سرور و هاست چیست؟ معرفی تفاوت ها و انواع آن

معرفی سرور + هاست (تفاوت آن ها چیست؟)

هاست چیست و چه تفاوتی با سرور دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی دو مفهوم مهم که همواره آنها را کنار هم می‌بینید یعنی هاست و نیز سرور بپردازیم. این دو سرویس می‌توانند برای خدمات فضای وب استفاده شده و امکان آن را داشته باشند تا بتوانید از آنها برای میزبانی سایت خود استفاده کنید. در ادامه تلاش می‌کنیم یک معرفی اجمالی از هرکدام برای شما ارائه کنیم و در رابطه با مزیت‌ها، ویژگی‌ها و مشخصات هرکدام مطالبی را بیان کنیم. همچنین در ادامه به این پرسش که انواع هاست چیست؟ و یا انواع سرور نیز خواهیم پرداخت.

هاست چیست؟

هاست چیست؟ در ابتدا به این پرسش پاسخ می‌دهیم و آن را برای شما کاربران تعریف خواهیم کرد. در این خصوص باید گفت هاست همانند یک رایانه یا دستگاهی است که می‌تواند به اینترنت متصل شود. شما می‌توانید از چنین دستگاه‌هایی برای نگهداری داده‌های خود استفاده نموده و آن را برای وب سایت‌های خدماتی، شرکتی و کاربری‌های دیگر استفاده کنید. زمانی که از طریق تلفن همراه و یا لپ تاپ خود به یک وب سایت متصل می‌شوید، یک درخواست از سوی دستگاه شما به این کامپیوتر ارسال می‌شود. سپس با گذشت زمان، سایت شما توسط دستگاه بارگذاری شده و کاربر می‌تواند آن را مشاهده کند. تمام این کارها در هاست انجام می‌گردد و به همین خاطر است که باید آن را به عنوان یک سرویس ذخیره سازی ابری درنظر گرفت.

شما می‌توانید از هر دستگاهی که متصل به اینترنت هستند، برای هاست استفاده کنید. با این حال انجام چنین کاری نیاز به یکسری ملاحظات و تنظیمات خواهد داشت. در نهایت باید هاست را مانند یک منبع ذخیره سازی در یک دیتاسنتر درنظر گرفت که می‌توانید آن را با نصب یک کنترل پنل هاست، مدیریت کرده و اقدام به بارگذاری فایل‌های خود در آن نمایید. پس از انجام این کار، شما قادر هستید از هر جای دنیا، اقدام به ارسال درخواست جهت دسترسی به داده‌های خود اقدام کنید و از منابع و ظرفیت‌های دستگاه خود برای بارگذاری و دسترسی به فایل‌های داخلی آن استفاده نمایید.

سرور چیست؟

در کنار این پرسش که هاست چیست؟ یکی از اصطلاحات دیگری که ممکن است کاربران آن را مشاهده کرده باشند، سرور است. در پاسخ به اینکه سرور چیست باید گفت جنسیت و نوعیت هاست و سرور یکسان است و هردو یک نوع حافظه ذخیره سازی درنظر گرفته می‌شوند. در واقع سرور که با عنوان وب سرور نیز شناخته می‌شود، یک نوع سخت افزار یا نرم افزار است که می‌تواند کامپوننت‌هایی را در خود جای داده و از این جهت برای ارائه سرویس به برنامه‌ها و دستگاه‌های دیگر استفاده شود.

شما می‌توانید وب سرورها را به اینترنت متصل کنید و با آنها امکان تبادل داده‌ها را داشته باشید. این نوع از قطعات کامپیوتری به صورت کامل و مجزا در اختیار شما قرار می‌گیرند و کاربران می‌توانند آن را به صورت کامل برای طراحی سایت خود به کار بگیرند. کاربرد سرورها در طیف گسترده‌ای از خدمات کامپیوتری و آنلاین قابل مشاهده است. از میزبانی وب که مهم‌ترین کاربرد آن است گرفته تا مدیریت پایگاه داده. در پاسخ به اینکه کاربرد هاست چیست؟ نیز می‌توان چنین مواردی را عنوان کرد. این دستگاه‌ها را می‌توان برای پاسخ به درخواست‌های بسیاری از افراد و دستگاه‌های مختلف آن هم به صورت همزمان به کار گرفت.

با توجه به توضیحاتی که در این بخش ارائه شد، حال می‌خواهیم به یکی از پرسش‌های مهم شما کاربران در این بخش بپردازیم که آن، تفاوت این دو قطعه با یکدیگر می‌باشد.

هاست و سرور چیست؟
معرفی هاست

تفاوت هاست و سرور چیست؟

برای پاسخ به این که تفاوت سرور و هاست چیست؟ باید به مفاهیمی که تا به اینجای کار بیان کردیم مراجعه نماییم. در این خصوص باید گفت هاست یک نوع فضای ذخیره سازی همانند کامپیوتر است که می‌توانید از آن برای ارائه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خود استفاده کنید. این نوع تجهیزات تنها برای میزبانی سایت‌ها و برنامه‌های مهم ساخته شده‌اند و می‌توانید به کمک آن برای اشتراک گذاری اطلاعات و فایل‌های خود اقدام کنید.

در نقطه مقابل، سرور قرار دارد که یک شبکه کامپیوتری نیست بلکه به عنوان یک دستگاه یا برنامه باید به آن نگاه کرد. این نوع تجهیزات را می‌توان در دستگاه‌های بسیار زیادی مشاهده نمود که از آن جمله باید به خدمات ایمیل، میزبانی پایگاه‌های داده، مدیریت فایل و همچنین راه اندازی و میزبانی هاست اشاره نمود. در نتیجه کاربری این نوع تجهیزات بیشتر از هاست است.

تفاوت دیگری که باید در این بخش به آن اشاره کرد، تفاوت در عملکرد آنهاست. این دو قطعات می‌توانند از نظر سخت افزاری نسبت به کامپیوترهای معمولی پایدارتر باشند و از سوی دیگر، سخت افزار قوی‌تری را برای مدیریت و کاربری‌های خود ارائه می‌کنند. شما می‌توانید به کمک سرورها، میزبانی و خدمات خود را به افراد بیشتری ارائه نموده و از این جهت نیز تعداد کاربران بالا و حجم زیادی از اطلاعات را مدیریت نمایید.

در مدل هاست، تنها از یک وب سرور استفاده می‌شود تا بتوانید برای ذخیره سازی و دسترسی به صفحات وب استفاده کنید. این در حالی است که وب سرورها می‌توانند فایل‌های ضروری و نرم افزار سرور را برای این کار استفاده نمایند. یکی دیگر از تفاوت‌ها آن است که در حالت سرور، شما می‌توانید از طریق یک شبکه محلی، به دیگر دستگاه‌ها متصل شوید اما در حالت هاست، باید از طریق اینترنت این کار انجام گردد. هاست این امکان را به شما می‌دهد تا اطلاعات سایتتان را در سرور ذخیره نمایید. اما در نقطه متقابل، سرور اطلاعات هاست را برای شما ذخیره می‌کند.

همچنین مورد دیگری که باید آن را در نظر بگیرید این است که وب سرورها را می‌توان بدون کدنویسی و با انجام تنظیمات سفارشی راه اندازی کرد اما در هاست، این امکانات به صورت محدود برای کاربران ارائه می‌گردد. این دو در قیمت نیز با یکدیگر تفاوت دارند و معمولا هاست ارزان تر از سرورها بوده و به همین خاطر محبوبیت بیشتری نزد کاربران دارد.

آشنایی با انواع هاست

حال تا حدودی با انواع هاست و سرور‌ها آشنا شدیم، نوبت آن است که به معرفی انواع آنها بپردازیم. در اولین قدم به سراغ انواع هاست‌‌ها می‌رویم که در این خصوص می‌توان به 5 دسته بندی مختلفی اشاره کرد. این موارد عبارتند از:

  • هاست اشتراکی: میزبانی اشتراکی یکی از انواع هاست‌هایی است که بسیاری از کاربران از آن استفاده می‌کنند. در این مدل از خدمات هاستینگ و ذخیره سازی داده‌ها، شما می‌توانید از منابعی که با دیگران به اشتراک گذاشته شده است استفاده نمایید. در این حالت، یک سرور به چند بخش تقسیم شده و منابع آن بین سایت‌های مختلف تقسیم می‌گردد. اما دلیل انتخاب این هاست چیست؟ در پاسخ می‌توان به مزیت بزرگ و مهم آن یعنی کم بودن قیمت این نوع از هاست‌ها اشاره کرد. به همین دلیل برخی از فیچرها در آن با بازدهی کمتری دیده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به سرعت، منابع ذخیره سازی، پهنای باند و غیره اشاره کرد.
  • سرور اختصاصی مجازی: این مدل از انواع هاست، ترکیبی از هاست و نیز میزبانی وب اختصاصی را در خود دارد. شما می‌توانید در یک سرور، یک بخش آن را که به صورت کامل پارتیشن بندی شده است را به خود اختصاص داده و آن را به چند کاربر دیگر نیز ارائه کنید. مشاغلی که نیاز به منابع اختصاصی و ذخیره سازی کامل‌تری دارند، قادرند از این نوع سرورها استفاده کنند.
  • هاست اختصاصی: در این مدل از انواع هاست، شما با یک سرور فیزیکی کامل در ارتباط هستید که هیچ چیزی با دیگران به اشتراک گذاشته نشده است. در این نوع از هاست‌ها، کاربران امکان دسترسی کامل به تنظیمات و سخت افزاری را دارند و می‌توانند از همه امکانات آن استفاده کنند. با این حال نکته‌ای که باید بدانید آن است که همه کاربرانی که از سیستم عامل‌های مدیریت محتوا نظیر وردپرس استفاده می‌کنند، نیازی به چنین هاست‌هایی نداشته و می‌توانند با هاست‌های قبلی کار خود را راه بیندازند. در صورتی که شما یک شغل بسیار بزرگ و حساس بوده و یا از لحاظ خاصی مهم هستید، گرفتن یک سرور هاست اختصاصی گزینه بسیار خوبی خواهد بود.
  • هاست مدیریت وردپرس: این نوع از هاست‌ها اختصاصا برای سایت‌های وردپرسی ساخته شده و بهینه سازی شده‌اند. به همین خاطر نسبت به هاست‌های اشتراکی عملکرد بهینه‌تری خواهند داشت. همانطور که می‌دانید، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار جذاب و کارآمد است که می‌توانید به کمک آن برای میزبانی هاست خود اقدام کنید. در این حالت شما با کمک این نوع هاست‌ها، از نظر سرعت و نیز امنیت وضعیت بهتری خواهید داشت. ارائه دهندگان این نوع از هاست‌ها معمولا از نظر نرم افزاری، امنیتی، پشتیبان گیری و بهینه سازی‌های دیگر، قادرند تا سایت خود را بهینه‌تر کنند. این نوع از هاست‌ها می‌توانند برخی از ویژگی‌های اضافه مانند بکاپ اتوماتیک، به روزرسانی خودکار وردپرس، بهینه سازی عملکرد داخلی و نیز فیچرهای امنیتی یا دیگر پشتیبانی‌های مهم وردپرسی را ارائه کنند.
  • هاست ووکامرسی: مدلی از هاست‌هایی است که همانند هاست وردپرس، برای ووکامرس بهینه سازی شده و می‌تواند برای وب سایت‌های فروشگاهی بسیار مناسب باشد. این نوع از هاستینگ‌ها به دلیل بهینه‌ سازی‌های خاصی که برای سایت‌های ووکامرسی دارند، می‌توانند برای راه اندازی سایت‌های فروشگاهی بسیار مناسب باشند. اگر بخواهیم برخی از ویژگی‌های این نوع از هاست‌ها را بیان کنیم، باید به آپتایم بالاتر، بهینه سازی فاکتورهای Core Web Vital، سرعت و امنیت و غیره آن اشاره کرد.

همچنین در برخی از شرکت‌ها ممکن است هاست‌هایی که براساس المنتور ساخته شده‌اند را نیز مشاهده کنید که این نوع از پلتفرم‌ها برای سایت‌های ساخته شده با صفحه ساز المنتور بسیار کاربردی خواهند بود.

انواع هاست
انواع هاست کدامند؟

آشنایی با انواع سرور

در کنار هاست، می‌توان به انواع سرور ها نیز اشاره کرد که می‌توان آنها را نیز به انواع مختلفی تقسیم نمود. در این حالت باید گفت:

  • سرور اپلیکشین: این مدل از سرورها برای فراهم کردن منطق یک برنامه کاربری استفاده می‌شوند. شما می‌توانید آنها را به عنوان یک بستر مناسب برای توسعه برنامه‌های تحت وب استفاده کنید و این سرور‌ها می‌توانند اجزای مختلفی را ارائه کنند که به کمک یک توسعه دهنده، شما می‌توانید با کمک API به آنها دسترسی داشته باشید.
  • سرور پایگاه داده: این مدل از سرور‌ها برای ذخیره سازی و بازیابی داده‌ها و مدیریت آنها استفاده می‌شوند. شما می‌توانید به کمک این نوع از سرورها، در زمینه تضمین داده‌ها و امنیت آنها از اطمینان بیشتری برخوردار باشید.
  • سرور پروکسی: مورد دیگری که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، سرور پروکسی است. شما می‌توانید در این حالت، یک کامپیوتر را به یک سرور پروکسی متصل نمایید و از آن برای ساده سازی داده‌ها استفاده کنید.
  • سرور مجازی: این مدل از انواع سرورها، یک نوع نرم افزار است که می‌تواند بر روی سرور اشتراکی اجرا شده و هر کاربر می‌تواند کنترل کاملی روی آن داشته باشد.

همچنین از دیگر سرورهای که می‌توان در این بخش عنوان کرد، باید به میل سرور، سرور اختصاصی، فایل سرور، سرور امنیتی و غیره اشاره نمود که هرکدام می‌توانند کاربری خاص خود را داشته باشند.

مزیت ها و معایب هاست

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است شما هم نسبت به آن سوالاتی داشته باشید، مزیت‌ها و معایب هاست است. در این خصوص می‌توان به برخی موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • میزبانی اختصاصی هاست، یکی از بهترین نوع فضاهای ذخیره سازی و هاستینگ برای سایت شما خواهد بود. چراکه می‌توانید از انعطاف پذیری خوبی برای انتقال داده‌ها و نگهداری آن برخوردار بوده و از سوی دیگر نیز برای ذخیره سازی داده‌های خود، از تمام ظرفیت سخت افزاری که در اختیار شما قرار می‌گیرد به صورت اختصاصی استفاده کنید.
  • مزیت دیگر سرورهای اختصاصی آن است که شما می‌توانید آزادی نرم افزاری خوبی داشته باشید و از این رو نیز به افزایش عملکرد، دسترسی روت و موارد دیگر نیز دسترسی داشته باشید.
  • اما از سوی دیگر، معایبی نیز در این زمینه وجود دارند که از آن جمله باید به هزینه بالای آنها اشاره کرد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد نمی‌توانند از این هاست برای ذخیره سازی داده‌های خود استفاده کنند.
  • اگر می‌خواهید به صورت اختصاصی خودتان یک هاست راه اندازی کنید، هزینه خرید قطعات و نگهداری آن نیز بالا است. از این رو هزینه خرید، برق مصرفی و مکان برای نگهداری و حفاظت از آن بسیار مهم می‌باشد.
  • در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که اگر به دنبال هاستی هستید که امنیت و کنترل بیشتری را از آن انتظار دارید، می‌بایست به سراغ سرورها بروید.
آشنایی با انواع سرور
معرفی انواع مختلف سرور

پرسش های متداول

در انتهای این مقاله، به برخی از پرسش‌های متداول کاربران می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • تفاوت سرور و هاست چیست؟

سرورها کامپیوترهای کامل و روشنی هستند که کلاینت می‌تواند به طور کامل و یا از بخشی از آن استفاده کند. در صورتی که این سرورها به صورت بخش بخش برای کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شود، به آن هاست اشتراکی گفته می‌شود. همچنین هاست را می‌توان به عنوان یک سرور درنظر گرفت که شما از آن برای میزبانی وب سایت خود استفاده می‌کنید.

  • چرا هاست اشتراکی بیشترین کاربرد را در میان هاست های دیگر دارند؟

در پاسخ باید گفت این نوع از هاست ها به دلیل آنکه از یک منبع برای چندین نفر استفاده می‌کنند، هزینه استفاده از آنها بین چندین نفر تقسیم شده و به همین خاطر هزینه کمتری را دریافت می‌نمایند. بیشترین دلیل استفاده از هاست‌های اشتراک هزینه آنها است. با این حال دلایل دیگر از جمله راه اندازی سایت‌های نوپا یا تستی نیز ممکن است در این امر دخیل باشند.

  • منظور از لوکال هاست چیست؟

لوکال هاست، فضای ذخیره سازی است که شما می‌توانید از سیستم شخصی خود برای ایجاد یک هاست استفاده کنید. این کار می‌تواند برای بارگذاری مستقیم سایت و تست آن بر روی سایت شما استفاده شود.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا