تغذیه سالم

خواص گلابی برای سلامتی: تاثیر آن بر پوست، مو + لاغری!

خواص باورنکردنی گلابی + طرز تهیه نوشیدنی با گلابی

لیست مطالب این مقاله

گلابی میوه‌ای شیرین است که از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. خواص گلابی بسیار زیاد بوده و ترکیبات گیاهی مفید زیادی را ارائه می‌دهد که به این میوه‌ رنگ‌های مختلف می‌دهد. به عنوان مثال، آنتوسیانین‌ها به برخی گلابی‌ها رنگ قرمز یاقوتی می‌دهند. این ترکیبات ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد و عروق خونی را تقویت کند. اگرچه تحقیقات خاصی در مورد آنتوسیانین گلابی مورد نیاز است، مطالعات جمعیتی متعدد نشان می‌دهد که مصرف زیاد غذاهای غنی از آنتوسیانین مانند انواع توت‌ها با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. گلابی با پوست سبز دارای لوتئین و زیگزانتین است؛ که این دو ترکیب برای تیزبینی بینایی بسیار ضروری هستند.

گلابی را می‌توان به صورت ترد یا نرم مصرف کرد. این میوه نه تنها خوشمزه است، بلکه فواید سلامتی زیادی را نیز ارائه می‌دهد. در این مقاله از جوان ایرانی به بیان خواص گلابی می‌پردازیم.

گلابی چه خاصیتی دارد؟

گلابی

گلابی خوشمزه و شیرین و انتخاب بسیار خوبی برای حفظ سلامت و تناسب اندام است. خواص گلابی بسیار شگفت‌انگیزی است که به شما انگیزه می‌دهد آن را در سبد غذایی خود قرار دهید. فرقی نمی‌کند گلابی را به صورت خام، خورشت، مربا  یا در یک دسر مصرف کنید، در هر صورت قطعاً انتخاب خوبی برای هر رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادلی است.

از نظر تغذیه‌ای، گلابی (Pyrus communis) به عنوان منبع متوسطی از ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد و مقادیر کمی ویتامین B، ویتامین C، پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز، آهن و فسفر را فراهم می‌کند. چیزی که گلابی را برای سلامتی مفید می‌کند، اول از همه این واقعیت است که گلابی برای معده بسیار مناسب است، محتوای آب بالایی دارد، سدیم ندارد، مقادیر ناچیزی چربی دارد، اما دارای کربوهیدرات غنی است. همچنین گلابی منبع متنوعی از مواد مغذی است که می‌تواند به کلیه‌ها در دفع ادرار کمک کند و آنها را تشویق کند تا سموم بدن را بهتر سم‌زدایی کنند.

گلابی رای عملکرد خوب کلیه‌ها و هم برای مبتلایان به فشار خون مفید است؛ زیرا دیورز به دفع سدیم اضافی از جریان خون کمک می‌کند. اثرات گلابی بر عملکرد کلیه علاوه بر فواید ضد فشارخون، احتباس آب و پف کردگی ناشی از آن را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر این، گلابی از التهاب پروستات و التهاب مثانه و التهاب مثانه جلوگیری کرده و به کاهش آن کمک می‌کند.

با این حال، خوردن گلابی درمان عفونت‌های باکتریایی است که اغلب علت التهاب مثانه یا هر نوع عفونتی است. این بدان معنی است که اگرچه خوردن گلابی برای حفظ سلامتی مفید است، اما زمانی که دچار عفونت مثانه هستید، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها همانطور که پزشک به شما توصیه کرده است، مهم‌تر و موثرتر است.

گلابی چه طعمی دارد؟

گلابی طعمی با طراوت، ملایم و شیرین دارد و برای هر زمان که در شرایط آب‌و‌هوایی بسیار عالی است، به خصوص زمانی که ممکن است حالت تهوع یا استفراغ یا اشتهای کمی داشته باشیم. طعم و بوی با طراوت، شیرین و معطر گلابی می‌تواند اشتها را تحریک کند. این واقعیت که گلابی حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است؛ می‌تواند به بهبودی بدن کمک کند.

مواد مغذی گلابی

خواص گلابی

گلابی حاوی مواد مغذی روبه‌رو است؛ A ، C، E، K، B1، B3، B5، B6، B9، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی. گلابی همچنین دارای خواص قابض ملایمی است که ممکن است در صورت مقابله با اسهال حاد مفید باشد. هر چقدر هم که خنده‌دار به نظر برسد، اما اسهال یک بیماری جدی است که ممکن است منجر به کم آبی حاد و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های متعدد شود. در حالی که خوردن گلابی به تنهایی اسهال را درمان نمی‌کند (اگر اسهال عفونی باشد، به آنتی‌بیوتیک نیاز پیدا می‌شود.) اما محتوای بالای آب آن به طور موثر با کم آبی مقابله می‌کند و سلامتی را بازیابی می‌کند.

مقادیر کمی ویتامین B، B2، B3، B5، B6، B9 درمیوه که برای فرآیند ساخت سلولی و متابولیسم بسیار مهم هستند؛ فوایدی مانند بهبود سطح انرژی و هضم بهتر دارند.

گلابی حاوی مقادیر کمی کلسیم، فسفر، منیزیم و پتاسیم است. کلسیم، فسفر و منیزیم برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند و به تراکم بهتر استخوان کمک می‌کنند. همچنین پتاسیم با مقابله با اثرات سدیم، فشار‌خون بالا را کاهش می‌دهد و به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند و برای تپش قلب، اکستراسیستول و سایر انواع خوش‌خیم آریتمی کمک می‌کند.

ویتامین C

همچنین گلابی دارای ویتامین C نیز هست. همانطور که می‌دانید، ویتامین C نه تنها بهترین آنتی‌اکسیدان طبیعی است، بلکه نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد. ماده معجزه آسایی که ما را جوان و زیبا نگه می‌دارد. علاوه بر این، ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. همچنین پوست گلابی دارای بالاترین غلظت ویتامین C و همچنین فیبر غذایی برای تنظیم گوارش روده است.

فیبر

گلابی از نظر فیبر کاملاً غنی است و در هر 100 گرم آن 3.1 گرم فیبر وجود دارد که بیشتر آن در پوست میوه قرار دارد. این مقدار زیادی است و منبع بسیاری از خواص گلابی به شمار می‌رود. به عنوان مثال، فیبر موجود در گلابی هضم و زمان گوارش را تنظیم می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند. علاوه بر این، دارای مزایای پری‌بیوتیک است، در حالی که خود میوه برای آسان‌سازی معده بسیار توصیه می‌شود.

خواص میوه گلابی برای ریه

گلابی

گلابی منبع عالی فیبر محلول و نامحلول است که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است. این فیبرها با نرم شدن و حجیم شدن مدفوع به حفظ منظم بودن روده کمک می‌کنند. یک گلابی متوسط ​​(178 گرم) حاوی 6 گرم فیبر است که 22 درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین می‌کند. علاوه بر این، فیبرهای محلول، باکتری‌های سالم روده را تغذیه می‌کنند. به این ترتیب، آنها به عنوان پری‌بیوتیک در نظر گرفته می‌شوند که با پیری سالم و بهبود ایمنی مرتبط هستند. همچنین از آنجایی که پوست گلابی حاوی مقدار قابل توجهی فیبر است، بهتر است این میوه را بدون پوست مصرف کنید.

خواص گلابی برای التهاب

اگرچه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است، اما التهاب مزمن یا طولانی‌مدت می‌تواند به سلامت بدن آسیب برساند. التهاب با بیماری‌های خاصی از جمله بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مرتبط است. گلابی منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد.

چندین بررسی، مصرف بالای فلاونوئید را با کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت مرتبط می‌دانند. این اثر ممکن است به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی این ترکیبات باشد. علاوه بر این، گلابی حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند مس و ویتامین‌های C و K است که با التهاب نیز مقابله می‌کنند.

خواص گلابی برای سرطان

خواص گلابی

گلابی حاوی ترکیبات مختلفی است که ممکن است خواص ضد سرطانی از خود نشان دهند. به عنوان مثال، محتویات آنتوسیانین و اسیدسینامیک آن برای مبارزه با سرطان نشان اثبات شده است.

چند مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از میوه‌ها، از جمله گلابی، ممکن است در برابر برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان ریه، معده و مثانه محافظت کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که میوه‌های غنی از فلاونوئید مانند گلابی نیز ممکن است در برابر سرطان سینه و تخمدان محافظت کنند و این میوه را به انتخابی ویژه برای زنان تبدیل می‌کند.

برای آگاهی از سرطان رحم مقاله زیر را با دقت مطالعه فرمایید؛

بررسی علائم سرطان رحم و روش های درمانی آن

خواص گلابی برای دیابت

گلابی ممکن است به کاهش خطر دیابت کمک کند. یک مطالعه بزرگ روی بیش از 200000 نفر نشان داد که خوردن 5 وعده یا بیشتر در هفته از میوه‌های غنی از آنتوسیانین مانند گلابی قرمز با 23 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

علاوه بر این، یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که ترکیبات گیاهی، از جمله آنتوسیانین‌ها، در پوست گلابی هم اثرات ضد دیابت و هم ضد التهابی دارند. علاوه بر این، فیبر موجود در گلابی هضم را کند می‌کند و به بدن زمان بیشتری برای تجزیه و جذب کربوهیدرات‌ها می‌دهد. همچنین می‌تواند به تنظیم سطح قندخون و به طور بالقوه به پیشگیری و کنترل دیابت کمک کند.

خواص گلابی برای قلب

خواص گلابی

گلابی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. آنتی‌اکسیدان‌های پروسیانیدین آنها ممکن است سفتی بافت قلب و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد و کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهد. پوست گلابی حاوی یک آنتی‌اکسیدان مهمی به نام کورستین است که تصور می‌شود با کاهش التهاب و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول، برای سلامت قلب مفید است.

یک مطالعه روی 40 بزرگسال مبتلا به سندرم متابولیک، نشان داد که خوردن 2 گلابی متوسط ​​در روز به مدت 12 هفته، عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و چاقی را کاهش می‌دهد.

خواص گلابی برای استخوان

گلابی حاوی ویتامین K و کلسیم است که برای سلامت استخوان‌ها مهم است. کمبود آن در افراد مسن شایع است و خطر ابتلا به بیماری‌های استخوانی را افزایش می‌دهد. ویتامین K یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای مبارزه با پوکی استخوان در نظر گرفته می‌شود. مصرف منظم گلابی استحکام استخوان‌ها را حفظ می‌کند و لخته شدن خون طبیعی را تقویت می‌کند.

خواص گلابی برای یبوست

خواص گلابی

شایع‌ترین علل یبوست، مصرف ناکافی آب و رژیم غذایی کم فیبر غذایی است. ترکیب این دو عامل می‌تواند منجر به یبوست مزمن شود. وقتی فردی اغلب گلابی سرشار از آب و فیبر می‌خورد، می‌تواند بر این مشکل غلبه کند. وجود پکتین در گلابی به تنظیم حرکات روده کمک می‌کند که از احتباس آب جلوگیری می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد. گلابی همچنین یک میوه طبیعی برای کمک به درمان هموروئید ناشی از یبوست نیز است.

خواص گلابی برای روده

گلابی منبعی غنی از فیبر محلول و نامحلول است که برای سلامت دستگاه گوارش حیاتی است. هر میوه گلابی حاوی حدود 6 گرم فیبر است، یعنی 22 درصد فیبر مورد نیاز روزانه است. این الیاف با حجیم شدن و نرم شدن مدفوع کار می‌کنند و باکتری‌های سالم روده را تغذیه می‌کنند. این پری‌بیوتیک‌ها رشد سالم بدن را در طول سنین افزایش می‌دهند و ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

یک مطالعه ثابت کرد که گلابی منبع عالی فیبر و ویتامین C به همراه فروکتوز و سوربیتول است. این ترکیب از مواد مغذی موجود در گلابی سلامت روده را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می‌کند. حتما گلابی را با پوست بخورید زیرا فیبر آن عمدتا در پوست است.

برای اطلاع از علائم انسداد روده مقاله زیرا را مطالعه فرمایید:

انسداد روده چیست؟

خواص گلابی برای تقویت ایمنی

گلابی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و ویتامین C می‌تواند برای تحریک تولید گلبول‌های سفید خون مفید باشد. آنها همچنین می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، که ممکن است به از بین بردن شرایطی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری‌های خفیف کمک کند.

خواص گلابی برای کلیه

گلابی

خوردن میوه گلابی برای سلامت کلیه بسیار مفید است. گلابی سدیم کمی دارد، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند از بیماری‌های کلیوی جلوگیری کند. افرادی که از بیماری کلیوی رنج می‌برند توانایی تعادل سدیم و آب در بدن خود را از دست می‌دهند. بنابراین، داشتن یک رژیم غذایی کم سدیم برای جلوگیری از دیالیز و بهبودی ضروری است.

یک مطالعه ثابت کرد که گلابی به دلیل داشتن اسید مالیک بالا می‌تواند از بیماران در برابر سنگ کلیه محافظت کند. آنها همچنین دارای محتوای سیترات بالایی هستند که برای حفظ سلامت کلیه‌ها مفید هستند.

برای درمان سریع سنگ کلیه مقاله زیر توصیه می‌شود:

درمان سریع سنگ کلیه

خواص گلابی برای دیابت

خوردن گلابی ممکن است خطر ابتلا به دیابت، در درجه اول دیابت نوع 2 را کاهش دهد. از آنجایی که گلابی سرشار از آنتوسیانین و فیبر است، به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند و برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. خوردن پنج گلابی یا بیشتر در هفته می‌تواند به دلیل محتوای آنتوسیانین احتمال ابتلا به دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد. علاوه بر این، محتوای فیبر هضم را کند می‌کند و به بدن اجازه می‌دهد غذا را تجزیه کند و کربوهیدرات‌ها را جذب کند. این فیبر سطح قند خون را تنظیم می‌کند و پوست گلابی دارای خواص ضد التهابی است که به آن کمک می‌کند.

خواص گلابی برای رفلاکس معده

خواص گلابی

گلابی میوه‌ای کم اسید است؛ به این معنی که به دلیل اسید طبیعی به طور قابل توجهی به رفلاکس معده کمک می‌کند. چه کودک باشید و چه بزرگسال، نوشیدن آب گلابی می‌تواند برای رفلاکس معده بسیار مفید باشد.

خواص گلابی برای سلامت روان

یک گلابی با اندازه متوسط ​​حدود 15 درصد از نیاز روزانه توصیه شده به مس را تامین می‌کند. مس یک ماده معدنی ضروری برای سلامت سیستم عصبی مرکزی است. یون‌های مس بر مؤلفه‌ای تأثیر می‌گذارند که مسئول قوی‌تر یا ضعیف‌تر کردن سیناپس‌های عصبی است. این تغییر بر توانایی ما در یادگیری و به خاطر سپردن تأثیر می‌گذارد. آنتی‌اکسیدان کورستین موجود در گلابی نیز از ما در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کند.

خواص گلابی برای پوست صورت

فایده گلابی

درمان آکنه، جوش و سایر عفونت‌های پوستی

گلابی به دلیل مقادیر بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن برای درمان آکنه توصیه می‌شود. این میوه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و پوست را قادر می‌سازد تا با آکنه، جوش و سایر عفونت‌های پوستی مبارزه کند.

نگه داشتن پوست صاف و لطیف

گلابی سرشار از فیبر است، یک ماده مغذی که از نوسانات سنبله قند جلوگیری می‌کند. سنبله قند می‌تواند به کلاژن، پروتئینی که پوست را صاف و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد، آسیب برساند.

تنظیم تعادل pH پوست

برای پوست‌های چرب می‌توانید از گلابی به صورت پک صورت استفاده کنید. یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری خامه را به گلابی له شده اضافه کنید. مخلوط را روی صورت و گردن بمالید و بعد از 15 دقیقه بشویید. مواد معدنی موجود در گلابی اسیدهای پوست را خنثی می‌کند و به تنظیم تعادل pH پوست کمک می‌کند.

توصیه می‌شود برای تهیه ماسک صورت مقاله زیر را مطالعه کنید:

ماسک صورت برای جوش

خواص گلابی برای مو

گلابی

تغذیه پوست سر، ریشه‌مو و فولیکول‌ها

گلابی حاوی چندین ماده مغذی مو است که برای حفظ سلامت مو مفید است. گلابی رسیده حاوی قند طبیعی به نام گلوسیتول است که پوست سر و ریشه مو را تغذیه می‌کند و فولیکول‌های مو را هیدراته نگه می‌دارد.

درمان شوره سر و پسوریازیس پوست سر

خواص مرطوب‌کنندگی گلابی برای کاهش خشکی پوست سر مفید است. این کار از شوره سر، پسوریازیس پوست سر و پوسته پوسته شدن جلوگیری می‌کند.

براق و صاف کردن مو

همچنین می‌توانید یک ماسک موی طبیعی برای درمان موهای کدر و خشک تهیه کنید. عصاره یک گلابی رسیده را با دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و آب مخلوط کنید. این ماسک مو را نیم ساعت قبل از شامپو روی پوست سر و مو بمالید. آن را بشویید تا شاهد موهای براق و صاف باشید.

خواص گلابی در لاغری

گلابی کم کالری، سرشار از آب و سرشار از فیبر است. این ترکیب آن را به غذایی مناسب برای کاهش وزن تبدیل می‌کند؛ زیرا فیبر و آب می‌توانند به سیر نگه داشتن شما کمک کنند. وقتی سیر هستید، به طور طبیعی کمتر مستعد خوردن هستید.

گلابی در تمام طول سال در دسترس است و به راحتی در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. گلابی را می‌توانید به صورت تنها مصرف کنید و در صورت تمایل می‌توانید آن را با مقداری آجیل نیز مصرف کنید. همچنین اضافه کردن گلابی به غذاهای مورد علاقه خود مانند بلغور جو دوسر، سالاد و اسموتی نیز ترکیبی آسان در عین حال خوشمزه است. گلابی همچنین به خوبی با ادویه‌هایی مانند دارچین و جوز هندی، پنیرهایی مانند گودا و بری و موادی مانند لیمو و شکلات ترکیب می‌شود و مزه‌ای بی‌نظیر درست می‌کند.

برای آشنایی با رژیم کتوژنیک توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید؛

رژیم کتوژنیک چیست؟

دستور‌العمل تهیه نوشیدنی و دسر با گلابی

خواص گلابی

گلابی میوه‌ای فوق‌العاده است و به همان اندازه که شیرین است، گاهی اوقات خوردن آن به تنهایی یکنواخت می‌شود. بنابراین در اینجا دو دستور‌العمل وجود دارد که در عین خوشمزه و بسیار ساده بودن، خواص گلابی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

گلابی پخته شده با دارچین

فواید گلابی

این دستورالعمل ممکن است یکی از معدود دسرهایی باشد که با آن برخورد می‌کنید و برای قلب شما مفید است. این دستورالعمل یک راه سرگرم‌کننده برای گنجاندن گلابی در رژیم غذایی و بدون نگرانی از چاق شدن است.

مواد لازم:

  • گلابی رسیده: 3 عدد
  • جو دوسر یا دانه کتان آسیاب شده (یا تکه‌های کینوآ یا دانه‌های چیا متناسب با رژیم غذایی گیاهی یا پالئو: ½ فنجان)
  • بادام خرد شده: ¼ فنجان
  • دارچین آسیاب شده: 1 قاشق چایخوری
  • شکر دارچین یا شکر نارگیل یا عسل: ½ قاشق چایخوری
  • کره ذوب شده یا روغن نارگیل: 30 گرم – 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

  • قبل از آماده‌سازی، باید فر را با دمای 200 درجه سانتیگراد/400 فارنهایت گرم کنید.
  • بعد از مرحله اول، مواد خشک؛ جو، دارچین، شکر، بادام و نمک را در ظرفی با هم مخلوط کنید.
  • بعد از آن، نصف کره ذوب شده یا روغن نارگیل خود را در آن بریزید و مخلوط کنید تا یک‌دست شوند.
  • بعد، گلابی‌ها را از وسط نصف کرده و وسط گلابی‌ها (آنجایی که دانه‌ها هستند) را خارج کنید.
  • مخلوط خود را با قاشق در مرکز گلابی‌ها بریزید.
  • گلابی ها را به مدت 35 تا 40 دقیقه یا تا زمانی که نرم شوند بگذارید به خوبی بپزد.
  • دسر شما حاضر است. نوش‌جان!

اسموتی گلابی

خواص گلابی

این اسموتی می‌تواند برای صبحانه صرف شود و تمام ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند. طعم با طراوت و لذیذی دارد و در مجموع فقط 15 دقیقه برای درست کردن آن زمان لازم است.

مواد لازم:

  • گلابی رسیده (خرد شده): ۱ عدد
  • شیر بادام: 1 و نیم فنجان
  • اسفناج: 1 فنجان
  • دانه چیا: ۲ قاشق غذاخوری
  • زنجبیل تازه، پوست کنده و خرد شده: ¼ قاشق چایخوری
  • شربت عسل یا افرا یا شیرین‌کننده دلخواه: 1 قاشق چایخوری (اختیاری)

طرز تهیه:

  • دانه چیا و شیر را با همزن بزنید. لطفا آنها را در یخچال قرار دهید تا به مدت 10 دقیقه خود را به خوبی بگیرد. (سفت شود)
  • در حالی که دانه‌های چیا سفت می‌شوند؛ می‌توانید سایر مواد را در مخلوط کن قرار دهید.
  • لطفا مخلوط دانه چیا و شیر را از یخچال خارج کنید و قبل از ریختن آن در مخلوط کن با مواد دیگر، آن را خوب هم بزنید.
  • مخلوط را با قدرت بالا به مدت 2 تا 3 دقیقه مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود.
  • دسر شما حاضر است. نوش‌جان!

به یاد داشته باشید!

فایده گلابی

گلابی یک میوه فوق‌العاده با مواد مغذی مفید است که همه ما به آن نیاز داریم. وجود گلابی در هر رژیم غذایی ضروری است؛ اما چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. خوردن دو عدد گلابی در روز به شما توصیه می‌شود و حتی می‌توانید 3 عدد گلابی نیز مصرف کنید.

بهترین زمان برای خوردن گلابی صبح یا صبحانه است و می‌توانید برای ناهار هم یکی از آن بخورید. با این حال، در حالی که می‌توانید گلابی را در شب بخورید، بهتر است بلافاصله بعد از خوردن گلابی نخوابید. به این دلیل است که قند و فیبر آزاد شده در بدن شما توسط گلابی ممکن است چرخه خواب شما را مختل کند. همچنین نباید گلابی را با معده خالی مصرف کرد زیرا فیبر می‌تواند به غشاهای مخاطی آسیب برساند.

گلابی مضراتی نیز دارد؛ اما تنها اقدامی که باید به خاطر بسپارید این است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. شما می‌توانید تا 3 گلابی در روز مصرف کنید و مصرف بیشتر ممکن است منجر به عوارض جانبی شود. اینها ناشی از فیبر و ویتامین C اضافی در بدن است که در اثر خوردن زیاد گلابی ایجاد می‌شود. بیش از حد ویتامین C یا فیبر می‌تواند باعث اسهال، حالت تهوع، سوزش سر دل، نفخ شکم و سردرد شود.

حتی ممکن است به گلابی حساسیت داشته باشید و علائم کمی وجود دارد. به عنوان مثال، فرض کنید هنگام خوردن گلابی متوجه تورم صورت، زبان، لب‌ها یا گلو یا خارش پوست خود می‌شوید. در این صورت، باید فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. سایر علائم آلرژی به گلابی تهوع، استفراغ، خس خس سینه یا اسهال نیز است.

پاسخ به سوالات متداول شما:

خوردن گلابی چه فوایدی دارد؟

گلابی به دلیل ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد فواید زیادی دارد. گلابی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بهبود سلامت کلیه‌ها و بهبود سلامت روده مفید است. گلابی همچنین می‌تواند از دیابت جلوگیری کند، بینایی را حفظ کرده و به کاهش وزن کمک کند.

آیا خوردن گلابی به صورت روزانه خوب است؟

خوردن گلابی هر روز خوب است. حتی خوردن روزانه دو عدد گلابی برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

مضرات گلابی چیست؟

خوردن گلابی ضرر زیادی ندارد مگر اینکه آلرژی داشته باشید. با این حا اگر شما بیش از حد گلابی می‌خورید، ( برای مثال بیش از 3 گلابی در روز) در این صورت ممکن است دچار اسهال، حالت تهوع، سوزش سر دل، نفخ شکم و سردرد شوید.

آیا می‌توانیم گلابی را با معده خالی بخوریم؟

خوردن گلابی با معده خالی توصیه نمی‌شود. دلیل آن این است که فیبر موجود در گلابی می‌تواند به غشای مخاطی شما در حالت ناشتا آسیب برساند.

چه زمانی گلابی بخوریم؟

بهترین زمان برای خوردن گلابی صبح، صبحانه یا حتی ناهار است.

آیا می‌توانیم گلابی را شب‌ها مصرف کنیم؟

درحالی که گلابی را می‌توان در شب خورد، مصرف مقادیر کم آن مانند یک برش توصیه می‌شود. حتی اگر خوردن گلابی در شب بی‌خطر باشد، خوابیدن بلافاصله بعد از خوردن آن می‌تواند خواب شما را مختل کند.

روزی چند گلابی می‌توان مصرف کرد؟

شما می‌توانید ۲ تا ۳ گلابی در روز بخورید، اما بیشتر از آن می‌تواند اثرات سو داشته باشد.

آیا گلابی هضم آسانی دارد؟

بله، گلابی بسیار آسان هضم می‌شود. همچنین گلابی روند هضم سایر مواد را کاهش می‌دهد تا هضم بهتری داشته باشند.

100 گرم گلابی چند کالری دارد؟

100 گرم گلابی حاوی 101 کالری است. به طور کلی به یاد داشته باشید که گلابی میوه‌ای کم کالری است.

سخن آخر

میوه گلابی دارای طیف گسترده‌ای از خواص است که با داشتن خواص ضدالتهابی به پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت کمک می‌کند.. گلابی همچنین برای سلامت پوست، چشم‌ها، کلیه‌ها و سلامتی بدن عالی است و همچنین باعث کاهش وزن نیز می‌شود.

گلابی کالری کمی دارد اما سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان است. در نتیجه، از شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. امکان گنجاندن گلابی در رژیم غذایی شما بی‌پایان است. با این حال، گلابی تنها زمانی مفید است که روزانه در حد اعتدال مصرف شود.

همچنین گلابی را علاوه بر اینکه می‌توانید به صورت تنها مصرف کنید؛ می‌توانید به صورت دسر، مربا، اسموتی، خورشت یا سالاد درست کرده و مصرف کنید.

اگر سؤال و یا تجربه‌ای درباره خواص گلابی دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا