مهارت های زندگی

دلایل فحش دادن به دیگران + روش‌های مقابله با آن

چرا افراد به دیگران فحش و ناسزا می‌گویند؟ چگونه با این رفتار غلط برخورد کنیم؟

برای همه ما این اتفاق ناخوشایند پیش آمده که در محیط بیرون یا حتی در خانواده با افرادی مواجه شده‌ایم که به همدیگر فحش می‌دهند و یا ناسزا می‌گویند! حتی گاهی برخی از افراد هنگام گفتگو به یکدیگر توهین می‌کنند. در این بخش از جوان ایرانی به بررسی علت فحش دادن در روانشناسی می‌پردازیم.

 

علت فحش دادن در روانشناسی چیست؟

اگر با دلایل فحاشی و خشونت آشنا شوید، بهتر می‌توانید با احساس چه درون خودتان و چه درون دیگران به خوبی مقابله کنید‌‌. دلایل مهم آن را در ادامه بررسی می‌کنیم:

بی‌خوابی و فعالیت ذهنی زیاد

برخی از افراد دچار اختلالات خواب هستند و یا اینکه شب‌ها بسیار کم می‌خوابند. این در حالی است که فردای آن شب فعالیت ذهنی بسیار زیادی باید انجام دهند. درنتیجه این بی‌خوابی بر زندگی و نحوه برخورد آن‌ها با مسائل بسیار تأثیر می‌گذارد. گاهی آن‌ها از کوره در می‌روند، حتی حوصله خودشان و دیگران را ندارند. حتی در برخی از مواقع دشنام و ناسزا می‌گویند. اطرافیان نیز از دست آن‌ها بسیار ناراحت هستند، تمام این مشکلات با تنظیم خواب برطرف می‌شود.

بیماری‌های جسمی

بیماری‌های جسمی مانند آسیب‌های مغزی، سکته قلبی و مغزی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح معدنی در بدن باعث ایجاد خشونت در فرد می‌شود. بسیاری از افراد حتی خودشان نمی‌دانند که ریشه این ناسزاگویی به دلیل داشتن بیماری‌های جسمی است. بنابراین توصیه می‌کنیم که هر شش ماه یک‌بار چکاب بدهید و از وضعیت سلامتی خود اطلاع داشته باشید.

بیماری‌های روحی روانی

برخی از بیماری‌های روحی روانی مانند افسردگی باعث می‌شود که فرد مدام ناسزا بگوید. به‌ویژه این رفتارهای اشتباه در کودکان بسیار شایع است.

عادت‌های همیشگی

برخی از افراد در سنین کمتر عادت می‌کنند که با فحش حرف‌های خودشان را بیان کنند. این عادت بر روی رفتارهای بزرگ‌سالی آن‌ها نیز تأثیر گذاشته و نمی‌توانند آن را ترک کنند. چنین افرادی باید به روانشناس مراجعه کنند.

عدم داشتن مهارت‌های گفتگو

اگر افراد نتوانند به خوبی با دیگران تعامل داشته باشند، درواقع آنچه که در دل دارند را به زبان نیاورد، معمولاً سعی می‌کنند منظور خودشان را با فحش دادن و ناسزاگویی بیان کنند. مهارت گفتگو و صحبت با دیگران انقدر اهمیت دارد که قبلاً در جوان ایرانی به طرز صحیح صحبت با همسر خود به طور کامل پرداخته‌ایم. این مقاله را از دست ندهید‌‌.

شیوه صحیح صحبت کردن با همسر

ناکامی در رسیدن به اهداف

برخی از افراد هنگامی‌که به هدفشان نمی‌رسند، دست به خشونت کلامی و فحاشی می‌زنند. بسیاری از افراد حتی از کودکی به دلیل ناکامی‌های زیادی که دارند بددهن بار می‌آیند.

ریشه روان‌شناختی

افرادی که دچار مشکلات روحی روانی در زندگی خود  هستند فحاشی می‌کنند‌. درواقع آن‌ها به دلیل آسیب‌های روانی که دارند، ممکن است به دیگران ناسزا نیز بگویند.

یادگیری از دیگران

اگر در محیط اطراف، افراد فحاش بسیاری وجود داشته باشد، ممکن است بر شخصیت شما نیز تأثیر منفی بگذارد. شما محیطی را تصور کنید که از واژگان توهین‌آمیز و خشونت‌بار پر باشد، قطعاً در چنین فضایی، فردی که تمایلی به فحش دادن ندارد نیز ممکن است از دیگران یاد بگیرد.

رسیدن به آرامش

طی تحقیقات انجام‌شده بسیاری از افراد  با فحش دادن به آرامش می‌رسند. درواقع آن‌ها با بدوبیراه گفتن و یا تهدید کردن دیگران به آرامش می‌رسند. در این‌گونه موارد نیز باید ریشه و دلیل آرامش افراد در زندگی مشخص شود تا بتوانند از روش‌های دیگری به آرامش برسند.

احساس تنفر از دیگران

برخی از افراد ممکن است با دوستان و آشنایان خود اختلافات قدیمی داشته باشند! درنتیجه با آن افراد در گفتگوهای خودشان دست به خشونت و ناسزاگویی می‌زنند.

حتی بسیاری از پدر و مادرها پشت سر همدیگر در جلوی فرزندان از یکدیگر بدگویی می‌کنند. در این مطلب از جوان ایرانی می‌توانید مضرات بدگویی والدین نزد فرزندان را مطالعه کنید:

مضرات بدگویی از همسر جلوی فرزندان

ناگفته نماند برخی از افراد بدون هیچ دلیلی نسبت به دیگران تنفر پیدا کرده، پشت سرشان به آن‌ها فحش می‌دهند و حس و حال خودشان را بی‌دلیل خراب می‌کنند.

 

مقابله با فحش دادن

روش‌های بسیار زیادی برای مقابله با فحش دادن خود و یا دیگران وجود دارد که در این بخش از جوان ایرانی به بررسی آن می‌پردازیم.

مراجعه به روانشناس

یکی از بهترین درمان‌های فحاشی و یا بددهنی این است که به روانشناس مراجعه کنید. بسیاری از والدین نیز که نگران بددهنی کودکان خود هستند، به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم که فرزندان خود را تحت نظر مشاور قرار دهند.

جریمه و تنبیه خودتان

حتماً برای خودتان تنبیه در نظر بگیرید که در صورت هرگونه فحش و ناسزا  خودتان را جریمه کنید. مثلاً جایی که قرار بود بروید ازآنجا خودداری کنید. تنبیه‌هایی از این قبیل را برای خودتان قرار دهید تا سیستم مغزی و بدنی شما متوجه شود به‌محض خشونت، جریمه خواهد شد!

از بددهن‌ها فاصله بگیرید

همان‌طور که می‌دانید افراد بد دهن در هر مکانی ممکن است وجود داشته باشند. بهتر است که از آن‌ها فاصله گرفته و تا جای ممکن با آن‌ها تعامل نداشته باشید.

الگوی خوبی باشید

اگر شما در جایگاه پدر و مادر در یک خانواده قرار دارید، باید بدانید که فرزندان از شما سریع الگو می‌گیرند. درنتیجه سعی کنید خودتان به‌هیچ‌وجه رفتار خشونت‌آمیز نداشته باشید. فرزندان باید از شما یاد بگیرند که گفتگوها را می‌توانند بدون خشونت و با آرامش ادامه دهند و نیازی به فحاشی نیست.

صبر و حوصله داشته باشید

شما عزیزان باید بدانید هیچ تغییر رفتاری یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. شما نمی‌توانید فرزند یا همسر خود را خیلی سریع از ناسزا گفتن بازدارید‌. تغییر طرز فکر خودتان و دیگران نیاز به صبوری و حمایت شما دارد. فردی که چندین سال با بددهنی و فحاشی رفتار کرده، به سختی می‌تواند آن را کنار بگذارد اما شدنی است!

دلایل توقع زیاد از دیگران و نحوه برخورد با افراد پرتوقع را در این مقاله بخوانید:

نحوه برخورد با افراد پرتوقع

افزایش آگاهی

فردی که فحاشی می‌کند، بهتر است برای افزایش آگاهی خود یک نشانه قرار بدهد. به عنوان مثال می‌تواند دوردست خود یک کش ببند و هر بار که فحاشی کرد آن کش را بکشد تا یادآوری شود که نباید ناسزا بگوید.

هدیه و پاداش دادن

شما عزیزان می‌توانید برای فرزند و همسر خود پاداش در نظر بگیرید. به عنوان مثال هنگامی‌که اعصاب آن‌ها به هم ریخت ولی ناسزا نگفتن و یا از کلمات نامناسب در ارتباط با دیگران استفاده نکردند، می‌توانید به آن‌ها هدیه بدهید.

شناسایی محرک‌ها

شما باید در زندگی محرک‌هایی که باعث می‌شود شما را عصبانی کند شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کنید. به عنوان مثال ممکن است در ترافیک عصبانی شده و فحش و ناسزا بگویید. بنابراین بهتر است تا جای ممکن از ترافیک اجتناب کنید. به‌طورکلی هر عاملی که باعث ایجاد احساس منفی در شما می‌شود را در زندگی خود حذف کنید تا گرفتار خشونت نشوید.

کمک گرفتن از دیگران

شما عزیزان می‌توانید از دوستان و یا اطرافیان خود کمک بگیرید و به آن‌ها بگویید به شما یادآوری کنند که فحش و ناسزا نگویید. شما را در موقعیت‌های استرس‌زا قرار ندهند و همچنین محیطی آرام برای شما رقم بزنند.

 

سخن پایانی

ابتدا شما عزیزان باید دلیل فحش دادن را پیدا کرده و بدانید که ریشه‌های خشونت کلامی شما از کجا نشات می‌گیرد، سپس می‌توانید به درمان و مقابله با این‌گونه بددهنی خود یا دیگران بپردازید. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا