گردشگری و مهاجرت

تاریخ گردی و پارک گردی در مشهد

تاریخ گردی و پارک گردی در مشهد

مشهد پایتخت فرهنگی مذهبی ایران محسوب می‌شود و درطول سال افراد زیادی برای زیارت امام رضا (ع) به آن سفر می‌کنند. علاوه‌بر مکان‌های مذهبی، جاذبه‌های گردشگری متعددی در این شهر وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه به معرفی چند مورد از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد خواهیم پرداخت که به شما کمک می‌کند سفری خاطره‌انگیز به این شهر داشته باشید.

جاذبه‌های گردشگری مشهد

این شهر یکی از خوش‌آب‌وهواترین شهرهای کشور است که در آن‌ها می‌توانید روزهای خاطره‌انگیزی را سپری کنید. مشهد در شمال شرق کشور واقع شده و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد.

پارک ملت

این پارک یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد است که افراد زیادی هنگام سفر به این شهر به آن می‌روند. تا چند سال گذشته چرخ‌وفلک پارک ملت، بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک ایران بوده و هنوزهم جز بزرگ‌ترین آن‌ها در کشور و حتی خاورمیانه محسوب می‌شود. این پارک قدمت زیادی دارد و قدیمی‌ترین شهربازی مشهد به‌شمار می‌رود که سال 1351 تاسیس شد. در این مجموعه یک شهربازی بزرگ ساخته شده که در آن انواع بازی‌های متنوع برای رده‌های سنی مختلف وجود دارد.

پارک جنگلی ملت وسعت زیادی داشته و بین چندین خیابان جا خوش کرده است. اهالی اطراف، این مجموعه را برای ورزش‌های صبحگاهی، پیاده‌روی و… انتخاب می‌کنند. فصل بهار، درختان این پارک شکوفه‌ می‌زنند و همین شکوفه‌ها، زیبایی محوطه پارک را دو چندان می‌کند. در پاییز معابر پارک ملت به‌حدی زیبا خواهند شد که می‌خواهید فقط در طیف رنگ‌های زرد و نارنجی غرق شوید.

بوستان مینیاتوری

این پارک، یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین پارک‌های مشهد است که جنبه‌ای فرهنگی داشته و کمی با مرکز شهر فاصله دارد. بوستان مینیاتوری در بلوار سجادیه واقع شده و در آن مجسمه‌هایی کوچک قرار گرفته است. مجسمه‌هایی مانند باغ شازده ماهان کرمان، سد کارون، روستای کندوان و بیش از 50 المان دیگر در این مجموعه وجود دارد و گردشگران می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. پیشنهاد ما این است که بعد از دیدن جاذبه‌های گردشگری مشهد، حتما سری به این مجموعه منحصربه‌فرد بزنید.

هدف سازندگان از ساخت بوستان مینیاتوری این بوده که بتوانند ایران را در مقیاسی کوچک در معرض دید عموم قرار دهند تا افراد بتوانند همه مکان‌های گردشگری کشور را در یک مجموعه مشاهده کنند. مساحت این پارک هشت هکتار بوده و شهرداری مشهد هزینه زیادی برای ساخت آن صرف کرده است.

کوه پارک شهر مشهد

اطراف مشهد، ارتفاعات زیادی وجود دارد که قبل از کوه پارک هیچ استفاده‎‌ای از آن نشده؛ اما در تیرماه 1399 یک پارک وسیع در این ارتفاعات تاسیس شد تا به بهترین شکل از کوه‌های مشهد استفاده شود. این محوطه حدود دو میلیون مترمربع بوده و بیش از یک میلیون درخت در آن کاشته شده تا گردشگران بتوانند در آن ساعاتی خاطره‌انگیز را سپری کنند.

کوه پارک مشهد در کوه‌های جنوبی مشهد ساخته شده و احداث جنگل مصنوعی یکی از چشم‌اندازهای این مجموعه است. در این پارک، آبشارهای کوچک و بزرگ مصنوعی زیادی وجود دارد که توانسته جذابیت کوه پارک را دو چندان کند. طراحان برای این مجموعه سینما ماشین، رستوران سیار، مزرعه حیوانات و کارفود را درنظر گرفته‌اند که تعدادی از آن‌ها درحال احداث هستند.

البته اکنون پنج کارفود در کوه پارک مستقر هستند تا گردشگران بتوانند غذای موردنظر خود را میل کنند. کارفود خودروهایی مجهز هستند که یک آشپزخانه کوچک دارند و انواع فست‌فود در آن‌ها سرو می‌شود. آبشارهایی که در این پارک ساخته شده‌اند، توسط چشمه‌های طبیعی یا تانکرهای آب تغذیه می‌شوند. به‌دلیل وجود آبشارهای متعدد، برخی از افراد این مجموعه را به پارک آبشار می‌شناسند.

جاذبه‌های تاریخی مشهد

در دوره‌های مختلف تاریخی، مشهد یکی از شهرهای مهم بوده و به‌ همین‌ دلیل در آن بناهای متنوعی ساخته شده که این مکان‌ها امروز به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. همچنین بسیاری از مشاهیر بزرگ ایران مانند نادرشاه، خیام و فردوسی در این شهر به خاک سپرده‌ شده‌اند و همین موضوع باعث شده سیل عظیم تاریخ‌دوستان به سمت این شهر سرازیر شوند.

آرامگاه عمر خیام

این مکان یکی از مهم‌ترین دیدنی های مشهد است که افراد زیادی درطول سال از آن بازدید می‌کنند. بنای یادبود خیام، مقبره‌ای است که برای بزرگداشت این شخص بزرگ روی قبر او ساخته‌اند. آرامگاه خیام طراحی منحصربه‌فردی داشته و یکی از نمادهای شهر نیشابور محسوب می‌شود.

این مکان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی و شهر نیشابور بوده و سالانه افراد زیادی از سرتاسر کشور برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند. حسین سیحون معمار این آرامگاه بوده و توانسته به بهترین شکل آن را بسازد. در این مجموعه امکانات رفاهی متعددی مانند کتابخانه، موزه، محل اقامت و… تعبیه شده تا گردشگران بتوانند تجربه خوبی از سفر به آن داشته باشند.

این مکان یکی از یادگارهای دوران شاهنشانی ایران است که سال 1341 ساخت آن به اتمام رسید. اگر به استان خراسان رضوی سفر می‌کنید، حتما پس از رفتن به کوه پارک مشهد، سری به آرامگاه خیام بزنید.

ما در این مطلب، چند مورد از پرطرفدارترین جاهای دیدنی مشهد را معرفی کردیم که با سفر به این شهر باید حتما از آن‌ها دیدن کنید. اگر تجربه بازدید از آرامگاه خیام یا کوه پارک مشهد را داشتید، نظراتتان را درباره آن‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا